Chrysler Building, Empire State Building en meer

Verenigde Staten, New York City

De laatste volle dag in NYC, zonovergoten en met in de vroege ochtend een temperatuur van 24 graden ziet het er veel belovend uit. Er is nog zoveel dat wij willen zien, we moeten een keuze maken. Wij starten bij de "Chrysler Building". Bij "Grand Central" aangekomen bestuderen wij de "gedownloade" kaart op de smartphone, het is ons niet helemaal duidelijk hoe we moeten lopen, afijn na ongeveer 5 minuten kijken wij omhoog, wij blijken ongeveer aan de voet van ons doel te staan, volgende keer eerst de omgeving visueel verkennen. De "Chrysler Building" is helaas niet open voor publiek, alleen de entrée hal mag betreden worden. Hier hebben de "Art Déco" ontwerpers van destijds zich helemaal mogen uitleven met de duurste en meest exclusieve materialen, marmer, glas, koper, vooral de liftdeuren bewerkt met bijzondere houtsoorten, eisen mijn aandacht. Wij houden allebei van die stijl, ondanks dat wij maar een klein deel van deze "Art Déco" tempel mogen zien, zijn wij in "Art Déco" hemel. De "Empire State Building", naast "Lady Liberty" één icoon van de stad is het volgende op ons lijstje. Ik durf het haast niet zeggen maar ik vind het eigenlijk een beetje teleurstellend omdat wij dachten dat, los van de rit naar de top, een gedeelte van het gebouw konden bezichtigen. Helaas kun je er alleen een duur kaartje kopen voor een liftritje naar de 82ste verdieping of een nog duurdere die je tot de 106ste brengt, ongetwijfeld wordt je beloond met een grandioos panorama maar volgens de reisgidsen en de fora op internet is het uitzicht vanaf "The Top of the Rock" even mooi zo niet mooier, en dat hebben wij al gedaan. Van buurvrouw Peggy krijgen wij de tip om te gaan lunchen in de Koreaans wijk, dat doen wij dan. Wij hebben ooit in Vancouver één keer Koreaans geproefd maar het blijft voor ons een onbekende keuken, daarom laten wij ons adviseren wat te bestellen. Snel is onze tafel gevuld met allerlei kleine schalen verschillende hapjes bevattend, aubergines, tofu, paksoi, bonen en andere die wij niet thuis kunnen brengen, allemaal op verschillende wijzen bereid. Daarna komt het hoofdgerecht eveneens vergezeld door bijgerechten..... veel eten, te veel eten. Een zeer vriendelijke serveerster heeft in de gaten dat dit niet onze dagelijkse kost is, ze schiet ons te hulp en brengt de gerechten voor ons op smaak met diverse ingrediënten en sauzen. Wij zijn een ervaring rijker, en dit alles voor de zeer schappelijke prijs van 38 dollars inclusief belasting en ruime fooi.
Het bezoek aan Macy's (warenhuis) die volgt is minder plezant, Jan mist een trede en ligt ineens pontificaal midden op de trap, God zij dank heeft hij alleen zijn hand een beetje bezeerd maar de schrik zit erin, een ongeluk ligt echt in een klein hoekje.
Vanwege de kosten aarzelen wij lang of wij het wel of niet doen, uiteindelijk beslissen wij om het te doen, de kers op de taart als afsluiting van een fantastische week, wij zijn tenslotte in New York en wij gaan voor de "full package"..... een 20 minuten durende helikoptervlucht boven Manhattan, in één woord....geweldig.
De zon begint al te zakken achter "Lady Liberty" als wij langs de oever van de Hudson door "Battery Park" slenteren.
De laatste avond. Wij wandelen naar "Times Square" om nog één keer te snuiven aan deze gekke wereld, om te proberen die beelden in onze geheugen voor altijd op te slaan. Wij merken dat wij na enkele dagen wennen aan de hectiek van de stad en dat wij zelf het continu lawaai om ons heen niet eens meer waarnemen.
Morgenochtend pakken wij de koffers in en vangen wij de reis naar huis aan. De week is omgevlogen, wij hebben heel veel gezien, veel gedaan maar lang niet alles wat wij wilden, Harlem zijn wij niet aan toekomen, evenmin Ellis Island, wij hebben ook geen show op Broadway bijgewoond omdat wij 's avonds uitgeteld zijn. Er moet iets overblijven voor een volgende keer, wij hopen van harte dat die zal komen.