Van Martragny naar Beauvoir

Frankrijk, Beauvoir

Tijd om weer de weg op te gaan. Wij verlaten Martragny en rijden, uiteraard via de toeristische route, naar de 120 km verder gelegen "Mont Saint Michel". Wij genieten van het afwisselend groen heuvelachtig landschap. Met hun grote bruine ogen kijken de koeien ons nieuwsgierig na als wij op de boerenweggetjes rijden. Onderweg stoppen wij voor een zelf gezet kopje koffie en later voor de zelfgemaakte lunch, dit is het gemak van een camper. Wij volgen de kustroute van de "Baie du Mont Saint Michel" en worden regelmatig getrakteerd op een prachtig uitzicht op dit bijzondere (schier)eiland die als een "cupcake" te midden van een fata morgana, uit de zee rijst. Wij worden heel hartelijk ontvangen op camping "Aux pommiers" te Beauvoir waar wij twee nachten zullen verblijven. Deze camping is slechts 4 km van "Le Mont" verwijderd, een uitstekende uitgangspunt voor een bezoek aan deze unieke plek. Door de receptioniste worden wij van alle nodige informatie voorzien, niet alleen over de camping maar ook over de bereikbaarheid van "Le Mont", de te bezoeken bezienswaardigheden en de te nemen veiligheidsmaatregelen, zoals het verbod om van de gebaande paden te wijken vanwege het gevaarlijke drijfzand. Na een zeer smakelijke spaghettigarnalen schotel door Jan en Sacha met liefde en aandacht bereid, maken wij een flinke wandeling om de verlichte "Mont" te aanschouwen. De verlichting laat echter heel lang op zich wachten, het is bijna de langste dag van het jaar, het wil maar niet donker worden. Tijdens het wachten zijn wij getuige van een fantastisch natuurfenomeen, het wordt vloed. De snelheid waarmee het water opkomt is verbazingwekkend. Ik had gehoord dat in deze contreien (het hoogste getij van Europa) de vloed de snelheid van een paard in galop bereikt. Ik vond het altijd een mooie beeldspraak maar die fabel geloofde ik niet. Nu weet ik dat het waar is. Het wachten wordt uiteindelijk beloond door het aanzicht van een sprookjesachtig verlichte "Eftelingkasteel" omringd door water. Het is na middernacht als wij moe maar voldaan ons bed inkruipen.