De Kathedraal

Spanje, Marbella

De laatste dag in Sevilla. Voordat wij huisvaart afreizen bezoeken wij de "Catedral de Santa Maria de la Sede". Om 10.30uur staan wij al in de rij in de brandende zon, het belooft weer een warme dag te worden, wij zijn niet de eerste en snel groeit de rij achter ons. Er is duidelijk veel belangstelling voor de kathedraal wat niet verbazingwekkend is daar deze met een oppervlakte van 23.500 m2 de derde van Europa is na de "Sint Pieter" in Rome en de "Sint Paul" in Londen. In 1184 werd de bouw van de moskee inclusief de minaret (De Giralda) gestart. In de onderste twee derde van de toren is de Moorse bouwstijl nog duidelijk waarneembaar, eveneens bij de binnenplaats "Patio de los naranjos". In 1248 na het verdrijven van de Moren uit de regio is de moskee een kathedraal geworden. In de loop der eeuwen is er aan verbouwd en veel eraan toegevoerd, de laatste belangrijke werkzaamheden hebben plaatsgevonden tussen 1825 en 1928. Wie zich aan de beklimming van de 104 meter hoge "Giralda" wil wagen kan gebruik maken van een steile hellende gang, er is namelijk geen trap in de toren zodat de soldaten te paard de top konden bereiken. Nog een bijzonderheid van de toren is haar tweelingzus "La Koutoubia" in de stad Marrakech. Het interieur van de kathedraal is misschien nog indrukwekkender dan het exterieur, hoge plafonds met ontelbare bogen gesteund door massieve pilaren, glas in lood ramen, een gigantische kunst houtsnijwerk met bladgoud bedekt die bijbelse taferelen weergeeft (de grootste in de katholieke kerk), een enorme altaar van puur zilver. In de schatkamer crucifixen, kronen en andere attributen met diamanten, smaragden, robijnen en nog meer edelstenen afgezet. Priestermantels van brokaat met ingeweven goud en zilver. Ik wil niemand kwetsen maar ik moet toch mijn gevoel hierover kwijt... Waarom zo'n exhibitionisme van rijkdom voor een kerk die zich de kerk van de armen noemt. Ik krijg er een nare bijsmaak van in mijn mond, voor mij is het de zoveelste bewijs dat de katholieke kerk op bezit en macht belust is. God kan het nooit zo bedoeld hebben. Via dezelfde route als op de heenweg rijden wij aan het begin van de middag terug naar San Pedro. 17 uur zijn wij weer thuis. Wat zal onze volgende bestemming in Spanje zijn?.