Vancouver stad

Canada, Vancouver

Beide dagen kopen wij een dagkaart voor het openbaar vervoer, voor 9 dollar kun je de hele dag reizen door het stadscentrum en omstreken. Wij maken er goed gebruik van. Met de "sea bus" varen wij naar Noord -Vancouver, echt doen als je ooit in Vancouver bent, het aan de overkant gevestigde food mall biedt niet alleen lekkere, super verse maaltijden aan maar ook een fantastisch uitzicht over de skyline van downtown Vancouver. Later bezoeken wij de Capilano park, bekend om zijn hangbrug en het pad over de boomtoppen. Wat op ons de meeste indruk maakt is de cliffwalk, een smalle (super beveiligde) pad die langs de steile wanden van een klif loopt, jij hangt als het ware ernaast . Tot mijn grote verbazing doet Jan mee. Natuurlijk ontsnappen de "yuppen wijk Yaletown en de oude Gastown niet aan onze aandacht. Beide wijken met een eigen karakter, als dorpen in de stad. In Gastown zien wij veel "sociaal probleemgevallen", dit is ook Vancouver.... Maar ja welke grote stad op de wereld heeft geen probleemgevallen? Een bezoek aan Chinatown mag niet ontbreken, daar genieten wij vooral van de Chinese tuinen. Granville Island, met zijn gezellige markt en fishermen wharf waar heerlijk te vertoeven is, is ook een wereld op zich in de grote stad. Om onze voeten wat rust te geven stappen wij in de skytrain die ons in een 2 uur durende rondtrip door de buitenwijken terug naar het centrum brengt. Wij sluiten de dag af met een bezoek aan Stanley Park, het fameuze stadspark, wat een vergissing. Wij dachten namelijk dat een wandeling van 2uur ruim voldoende zou zijn om het park te verkennen, wat een blunder, hier moet je eigenlijk een hele dag doorbrengen, er is zoveel te zien. Wie weet krijgen wij ooit de kans om die vergissing recht te zetten. Oh ja! nog een grappig verhaal over een ijsje, een heerlijke ijsje weliswaar maar wat een gedoe voordat je aan je ijsje mag likken. Eerst de maat en de smaken kiezen.....dat kennen wij nog. Maar dan komt ie.... het extraatje waar aan het ijsje wordt toegevoegd mag je kiezen uit zo'n ongeveer 30 bakken waarin zich van alles bevindt van marshmallow, chocolade vlokken tot mini gummiberen. Als je je keus hebt bepaald ben jij er nog niet..... Nu moet je aangeven of je het extraatje liever apart wilt of gemixt. Wij kiezen voor het laatste. Dan begint een soort ritueel met spatels waarbij je gekozen smaakjes met je gekozen extraatje tot een soort pasta wordt verwerkt.... Wij kijken onze ogen uit. Denk jij dat we er al zijn, welnee... wil je je ijsje in een beker of een hoorn geserveerd worden. De beker was eenvoudiger geweest, want als je voor een hoorn kiest heb je nog een variatie van ongeveer 15. Uiteindelijk mag je afrekenen, kassa! 2 ijsjes 12 dollars.... Prijzig maar het ijsje is verrukkelijk en de toestand eromheen is het ook waard.