Keuzen maken

Verenigd Koninkrijk, England

Wij hebben vannacht een hele slechte nacht gehad en hebben allebei praktisch niet kunnen slapen. Het was bloedheet op de kamer en geen mogelijkheid om de airco zelf te bedienen, dit wordt geregeld door de receptie. Dus in alle vroegte een verzoek aan de receptioniste om onze airco lager te zetten. Het levert een verrassend antwoord op, de airco van onze kamer stond op “heating” in plaats van “Cooling”, de temperatuur had inmiddels bijna de 30° bereikt, geen wonder dat we niet konden slapen.
Net als gisteren genieten wij van een voortreffelijk ontbijt.
De regen van gisteren heeft plaats gemaakt voor een zon overgoten hemel en de temperatuur stijgt naar 24 graden.
Gisteren hebben wij nog getwijfeld over wat het programma van vandaag zou brengen. Optie 1, een bezoek aan “Hampton Court” en paleis met mooie aangelegde tuinen buiten Londen.
Optie 2, de bekende winkelstraten inclusief warenhuizen. Wij kiezen voor de tweede optie en starten met “Oxford street” “Bond street” en “Regent street”, een ware walhalla voor shoppers maar wij hebben eigenlijk niets te shoppen en zijn vrij gauw uitgekeken. Een bezoek aan warenhuis “Selfridges” valt ook tegen, de “shops in shop” formule waar de meeste luxueuze merken worden vertegenwoordigd is hier toegepast met als gevolg een complete renovatie en nieuwe indeling waardoor de authenticiteit van het originele warenhuis verloren is gegaan, alleen de hoofdentree is bespaard gebleven. “Liberty”, die wij ietsje later op onze wandeling tegenkomen heeft daarentegen wel zijn charme en authenticiteit weten te behouden. Wij houden daar een korte pauze en verwennen onszelf met een kopje koffie en een proeverij van drie mini “cheese cakes”. De “cakes” zijn heerlijk, de koffie is echt Engels, een slap bakkie gekleurd water, Engeland is echt geen koffieland. Snel komen wij er achter dat wij eigenlijk in deze wijk niets te zoeken hebben maar voordat wij de wijk verlaten dwalen nog even rond in “Carnaby street” en de omliggende straatjes, het is daar gezellig en de talloze terrasjes zijn bomvol. De sfeer doet ons denken aan Amsterdam op een zonnige dag.
“Covent Garden” onze volgende doel bereiken wij per bus. Wij kiezen liever, indien mogelijk, voor de bus in plaats van voor de metro, zo zien wij meer van de stad. “Covent Garden” spreekt ons meer aan, mooie wijk, vele kleine eigenzinnige, alternatieve winkeltjes, straatartiesten die het passerende publiek amuseren. De straatartiesten moeten auditie doen bij de gemeente om hier te mogen optreden, alleen de beste worden toegelaten.
Het is nog vroeg, wij beslissen om een kijkje te gaan nemen bij de “Tower” en de iconische “Tower Bridge”. Wij zijn gelukkig niet echt van plan om de “Tower” en/of de kroonjuwelen te bezoeken want toegangskaarten zijn hier ook niet meer verkrijgbaar. Ik heb er echt niet bij stil gestaan dat ik van te voren toegangsbiljetten had moeten regelen, in mijn naïviteit dacht ik dat Londen in augustus rustig zou zijn en dat de Londenaren allemaal op vakantie waren… vele Londenaren zijn misschien wel de stad uit maar die zijn inmiddels vervangen door een enorme massa toeristen uit alle delen van de wereld. Wat een drukte overal, mij af en toe een beetje te veel.
Terugkijkend op deze dag komen wij tot de conclusie dat wij misschien toch beter had kunnen kiezen voor optie 1…. Ach… er moet toch iets over blijven voor een eventuele volgende keer.
Vanavond blijven wij op de kamer, een beker noodles en een pakje chips wordt ons diner bovendien heb ik keelpijn en een lelijke hoest, geen zin meer om de deur uit te gaan. Hopelijk voel ik me na een goede nachtrust weer fit, ik wil nog genieten van onze laatste dag in deze stad.