In mijn oude voetstappen

Frankrijk, Lyon

Voor ons zelf gecaterd ontbijt moeten wij eerst langs de bakker voor een verse "baguette et pains au chocolat", geen straf in Frankrijk. Een vervelende eigenschap van het Franse volk is het conservatisme, het enorme verzet tegen veranderingen, echter het positieve hiervan is het in stand houden van mooie ambachten, de ambachtelijk bakker, slager, charcutier, chocolatier en patissier (gisteren al genoemd) leveren producten van uitmuntende kwaliteit. Leermakerijen eveneens meubelstoffeerderijen zijn nog vertegenwoordigd, ambachten die bij ons nog moeilijk te vinden zijn. Dit is de charme van Frankrijk waar ik trots op ben niet het Frankrijk van de stakingen en de rellen. Wij wandelen over de Rhône richting Cours Lafayette, de straat waar ik woonde, hier liggen vele voetstappen van mij, mijn geheugen laat mij in de steek, ik weet het nummer niet meer en twijfel tussen twee gebouwen, er gaat geen bel rinkelen, Alzheimer kan het niet zijn die tast vooral je kortetermijngeheugen aan. Wij lopen door naar de "Les Halles de Lyon - Paul Bocuse" in de wijk "Part Dieu" een overdekte gourmet markt bestaand uit stalletjes en restaurantjes die allerlei zeer smakelijke producten etaleren en waar je smaakpapillen continu worden geplaagd maar ook waar een aanslag op je portemonnee wordt gepleegd, wat een prijzen. Wij laten het bij een "brioche aux pralines" want die moeten wij uiteraard proeven. Voor de gourmets onder ons hoef ik geen uitleg te geven over Paul Bocuse. Voor de minder belangstellende in culinaire hoogstanden wil ik toelichten wie Paul is. Paul Bocuse, een meesterchef, inmiddels 91 jaar, is gekozen tot de kok van de eeuw en wordt de Paus van de gastronomie genoemd. Als grondlegger van de hedendaagse Franse keuken runt hij al meer dan vijftig jaar een drie sterren restaurant in de nabijheid van Lyon. 50 jaar geleden had hij al zijn eigen kruidentuin (wat nu heel trendy is) en permitteerde zich om rokers de deur uit te zetten omdat deze vanwege hun "stank" niet in staat zouden zijn om zijn gerechten te appreciëren. Dit in een tijdperk waar roken sociaal overal geaccepteerd werd. De dames met te veel parfum ondergingen hetzelfde lot. Het mooiste fontein van de stad vind je op "Place des Terraux", die willen wij natuurlijk ook weer aanschouwen. Wat een teleurstelling als blijkt dat het meesterwerk van Bartholdi aan het oog onttrokken is door stellage i.v.m. restauratie werkzaamheden. Het aangename weer laat het toe om ons salade lunch te gebruiken op een terras uitkijkend op het monumentale stadhuis. Een bezoek aan de uit 1274 daterende "St Bonaventure kerk" bevestigt de indruk dat wij gisteren hadden in de St Nizier, kerken zijn hier veel soberder dan in het zuiden van Europa. De wijk "Croix Rousse", op een heuvel gelegen, was eeuwen lang tot aan de tweede wereldoorlog toe het domein van de zijdewevers. Hier werden de rupsen verzorgd, de zijdedraad gewonnen en gesponnen en tot prachtig rijkelijk versierde stof bewerkt. Wij kiezen voor een tour door de wijk met de toeristische mini tram om de zware klim te omzeilen. Lyon is ook bekend om zijn "Trompe l'oeil" muurschilderingen, de bekendste is de "Muur des Canuts" die een oppervlakte van 1200m2 bestrijkt. Er zijn meer imposante muurschilderingen te vinden waaronder de "Muur des Lyonnais" (850 m2) een eerbeton aan dertig personen die belangrijk geweest zijn voor de stad of zelf voor de wereld zoals de gebroeders Lumiere, uitvinders van de film, of Joseph-Marie Jacquard die het programmeerbaar weefgetouw heeft ontworpen. Wij eten vanavond wederom in de buitenlucht in de zeer drukke, gezellige, horecastraat. Morgen gaan wij de wijk "St Jean" verkennen.

Klinkt goed allemaal! Vooral lekker...............

Tea 2017-10-04 22:34:49

En nog lekker weer ook! Ziet er leuk cq lekker uit!

Marjo 2017-10-05 08:44:01

Prachtig allemaal, vooral die muurschildering! Je zou zo de trap op lopen!

Lidy 2017-10-05 08:46:23

Wat een mooie verhalen weer..!!! Anita is er van noord naar zuid doorheen gelopen in 2010 was ook zo onder de indruk van de muurschilderingen en de vele bruggen. We blijven jullie volgen. Liefs Juanita