Van san Pedro de Alcantara naar Granada

Spanje, Andalusië

Een vakantie in de vakantie. Wat klinkt dat toch luxe en eigenlijk is het ook zo. Wij beschouwen ons verblijf in San Pedro de Alcantara niet echt meer als vakantie maar als het verplaatsen van de dagelijkse besognes in een meestal beter klimaat. Wij zijn dit jaar in Nederland gezegend geweest met een prachtige warme zomer, hierover niets te klagen maar hier in zuid-Spanje is het toch net iets meer zomer, d.w.z. hier heb je meer zekerheid dat morgen de zon opnieuw schijnt. Wij verlaten vanochtend ons huisje in San Pedro om een paar dagen de steden Granada en Cordoba te bezoeken, een vakantie in de vakantie dus..... Ik heb een tijdje geleden, als koopjesjager, een kamer in hotel Fontecruz in Granada (5 sterren) voor 49,- € (exclusief ontbijt) geboekt. Wij hebben vandaag zo'n klunzige dag, jij weet het wel, zo'n dag dat de dingen anders lopen dan je wilt. Wij zouden rond 9 uur vertrekken richting Granada maar het is al 11 uur als wij eindelijk de auto instappen. De rit naar Granada duurt ook veel langer dan wij hadden gepland, maar ja met ons huurautootje die de "power" van een koffiemolen heeft is het niet echt verbazend, in een bergachtig landschap. Verder verloopt de reis prima, wij maken gebruik van de gratis navigatie van de smartphone die prima blijkt te werken totdat wij een afgesloten weg tegenkomen. Enfin om een lang verhaal kort te maken het kost ons een uur om ons hotel te bereiken als blijkt dat het centrum van de stad, waar ons logement zich bevindt, zeer auto onvriendelijk is. Het hotel is ideaal gelegen dat wel, pal achter de kathedraal en op loopafstand van de meeste bezienswaardigheden. De kamer is groot, schoon en heel mooi ingericht, de ontvangst bij de receptie is super vriendelijk, alleen maar lof voor dit etablissement. Een bijzonderheid moet ik apart noemen, de entree. Als je binnenkomt loop je op een glazen vloer waaronder enkele meters diep de ruïne van een eeuwenoude gebouw staat. Het is al 16 uur als wij gaan lunchen, wij lijken wel echt Spanjaarden zo langzamerhand. Onze eerste indruk is goed, de stad voelt goed aan en snel komen wij er achter dat één nachtje hier niet voldoende is. Wij besluiten om een nacht bij te boeken (helaas niet voor 49,-€) nadat wij de reservering in Cordoba zonder probleem naar een dag later te hebben verschoven. Bij onze eerdere bezoeken aan Granada hebben wij ons altijd beperkt tot de grootste attractie "het Alhambra" , een paleizencomplex uit de Moorse overheersing die een schitterend voorbeeld is van Arabische architectuur. Dit keer willen wij de stad zien en voelen. Na onze late lunch bezoeken wij de beroemde kathedraal, een zeer imposant katholiek bouwsel mooi en indrukwekkend uiteraard rijkelijk versierd zoals je gewend bent in Zuid-Europese landen doch niet kitsch. Daarna dwalen wij door de smalle steegjes rondom de kathedraal, de voormalige "souks" daterend uit de Moorse tijd. Hier vind je opvallend veel kruiden/thee/specerij- winkeltjes. Een bezoek aan de "Capilla Real" (koninklijke kapel) mag ook niet ontbreken, hier vind je o.a. de mausolea en de graven van Fernando en Isabel, de "Reyes Catolicos"(de katholieke koning en koningin) die in het jaar 1492 een zeer belangrijke rol hebben gespeeld bij de verdrijving van de moslims uit Granada en daardoor de hele geschiedenis van Spanje hebben beïnvloed. Nog een bezoek aan een klein museum deel uitmakend van de huidige universiteit waar architecturale overblijfselen te bewonderen zijn. Het is inmiddels 19uur, tijd om ons te begeven naar ons volgende doel de "Mirador de San Nicolas" een uitkijkpunt die een schitterend uitzicht biedt op het Alhambra. Vooral bij ondergaande zon is het hier een drukte van belang, Bill Clinton schijnt dit een van de mooiste ondergaande zon van zijn leven te hebben genoemd.... Tja jij moet het wel met een korreltje zout nemen, politici zijn niet bekend als de meeste eerlijke en betrouwbare personen.... Maar ja mooi is het zeker en de klim er naar toe zeer zeker de moeite waard. De oude stenen van het Alhambra nemen hoe lager de zon zakt alle schakeringen van geel tot diep oranje aan. Wij dalen weer richting ons hotel af om ons daar te verfrissen en te verkleden. Het is 22.30uur als wij eindelijk zitten te dineren.... Ik zei het al....(bijna) echte Spanjaarden.