Het gaat gebeuren

Canada, Banff

Vandaag gaat het gebeuren. De "great adventure" gaat beginnen. Precies zoals gepland worden wij om 9uur bij ons hotel opgehaald, tegelijkertijd met andere mensen waaronder het meisje die onwel was geworden tijdens de vlucht. Gelukkig gaat het weer goed met haar. Met z'n allen naar het camperverhuurbedrijf waar wij gezamenlijk een briefing krijgen. Inmiddels is Jan helemaal op van de zenuwen, het wordt hem een beetje te veel. Tja... Hij wordt een dagje ouder. Hij is echter niet de enige die zenuwachtig is, velen medereizigers geven toe het wel heel spannend te vinden. Iedereen probeert uit alle macht een kleinere camper te regelen, want het is best schrikken als je die "bakbeesten" ziet. Wij worden gerustgesteld door de dame van het verhuurbedrijf, die ons verzekerd dat wij heus niet de grootste camper krijgen. Maar ja het blijft toch een apparaat van 8,5 meter lang, 3,4 meter hoog en 2,60 meter breed, en met zijn 6800kg mag je het gerust groot noemen althans voor Europees begrip. Een aantal uren verder is het eindelijk zover, "we hit the road". Onze eerste stop is de mega supermarkt om proviand in te slaan. Wij beslissen om nog niet te tanken aangezien onze tank nog 3/4 vol is. Op naar Banff. Snel merk ik dat de aanschaf van een Canadakaart voor de TomTom geen overbodige luxe is, er is toch vrij veel verkeer en toch veel meer wegen dat ik in eerste instantie dacht. Dat had Jan goed ingeschat. Zonder probleem bereiken wij onze eerste "campground" in het nationaal park Banff, Tunnel Mountain II. Wij sluiten de camper aan op stroom, pakken de koffers uit, maken het bed op en pakken de boodschappen uit. Dit wordt tenslotte ons huis voor bijna drie weken. Het eerste wild hebben wij inmiddels ook al gespot.... Een stuk of tien grondeekhoorntjes en een aantal wapiti's, of hoe die beesten ook mogen heten, in ieder geval een soort hert. Zij lopen trouwens gewoon hier over de campground. Wij hebben bij toegang van het nationale park een "permit" moeten kopen, 78 dollar voor 4 dagen, niet goedkoop, maar ja... Het is voor een goed doel, het in stand houden van het park, en niet te vergeten ons genot. Want genieten doen wij al. Wij zitten hier in een geweldige omgeving, groen, groen en nog eens groen omringd door hoge bergen met besneeuwde toppen. Wij besluiten nu al om hier een dag langer te blijven en morgen gaan wij Banff ontdekken.