Cordoba "La Judiera"

Spanje, Córdoba

Vanochtend hebben wij ons verslapen, wij worden pas om 9.00uur wakker. Wij waren gisteravond allebei bekaf. Na een uitgebreid ontbijt in het hotel trekken wij de stad in. Wij beginnen met een wandeling over de Romeinse brug over de rivier Guadalquivir. Er zijn in Cordoba nog meer Romeinse overblijfsels te vinden zoals de pilaren van een voormalige tempel en prachtige mozaïekvloeren blootgelegd tijdens uitgravingen en verbouwingen, deze zijn nu in het museum van het "Alcazar de los reyes cristianos" ondergebracht. Aan het zuidelijke eind van de brug kunnen wij de "Calahorra" toren, een oude stadspoort, bewonderen. Wij begeven ons daarna naar de wijk "La Juderia" (joodse wijk) het historisch centrum van de stad. Hier bevindt zich de belangrijkste bezienswaardigheid van Cordoba de "Mezquita". De Mezquita kent een bewogen geschiedenis, op de plek waar ooit een christelijke basiliek stond liet de destijds heersende sultan de grootste moskee van West-Europa bouwen. Na de verdrijving van de Moslims werd de moskee tot kerk verbouwd en is vandaag de dag de kathedraal. De verschillende stijlen en symbolen van beide religies is nog heel duidelijk zichtbaar wat resulteert in een merkwaardig gebouw die terecht veel van ons tijd en aandacht eist. Na de islam en het christendom wordt het tijd om wat aandacht te schenken aan de derde belangrijke religie het jodendom, wij brengen een bezoek aan de oude synagoge die veel kleiner blijkt te zijn dan wij dachten, het wordt dit keer een kort bezoek. Inmiddels is het lunchtijd, wij lopen nog even door en komen bij de "mercado Victoria" een gourmetmarkt waar je uiteraard verfijnde producten kunt kopen maar ook lekkere met zorg voorbereide hapjes kunt degusteren. Wij proeven er verschillende, allemaal even lekker en mooi uitziend. Ook de verse guanabana (zuurzak) en guava sappen smaken voortreffelijk. Wij wandelen terug naar het historisch kwartier en genieten van de smalle pittoreske straten. Wij passeren de "calle de las flores" (bloemenstraat) die zijn naam dankt aan de blauwe bloempotten met geraniums die de gevels rijkelijk versieren en de "calle del pañuelo", de smalste straat van de stad wordt niet overgeslagen. Het "Alcázar de los Reyes Cristianos", eerder genoemd, bezoeken wij aan het eind van de middag. Dit was het toevluchtsoord van de katholieke koningen en dient nu als museum. Het bouwwerk wordt tevens omringd door prachtige paleistuinen waar je lekker doorheen kunt wandelen. Voordat wij na ons hotel terugkeren komen wij langs de "plaza Corradera" een grote rechthoekig plein omlijst door arcaden waaronder winkeltjes gevestigd zijn en veel horeca gelegenheden die met hun terrassen het plein voor een groot deel opvullen. Voor wie Madrid kent doet dit plein aan de "plaza Real" denken. Vanavond dineren wij op het plein. Cordoba is een totaal andere stad dan Granada niet alleen de bouwstijl is anders maar ook de sfeer in de stad is meer "easy going". Het heeft niet de "grandeur" van Granada of Sevilla desalniettemin een bezoek aan Cordoba is meer dan de moeite waard, hier snuif je cultuur op en voel je de geschiedenis. Het was weer een dag waarin wij veel gezien en gedaan hebben en vele kilometers hebben gelopen.... Wij hebben ervan genoten.