De Joodse wijk, het oude plein

Tsjechië, Praag

Om een herhaling van gisterenochtend te voorkomen doe ik er rustig aan met het ontbijt, Jan daarentegen geniet volop van zijn buffet het is wel aan hem besteed. Één van de bezienswaardigheden van de stad grenst aan ons hotel, "Josefov" de Joodse wijk duidelijk te herkennen aan de alom aanwezige David sterren, Joodse schrift op gebouwen, koosjer restaurants en meerdere synagogen. De oudste synagoge genaamd "Oud-Nieuw" dankt volgens de legende haar naam aan het feit dat het gebouwd werd op de top van een oud Joods gebedshuis. Deze dateert uit 1270 en geldt als de oudste synagoge van Europa nog in functie. Uiteraard is in de loop der tijd het gebouw onderhevig aan uitbreiding en aanpassing. Bij de ingang krijgen wij een papieren keppeltje aangereikt met het verzoek deze te dragen wat wij uiteraard uit respect doen. In vergelijking met een kerk is er eigenlijk niet zo veel te zien in een synagoge, geen afbeelding, geen beeldhouwwerk, stoeltjes langs de muren gerangschikt, een klein altaar waar de heilige Thora wordt bewaard en een aparte ruimte voor de vrouwen. De verder gelegen Spaanse synagoge schijnt één van de mooiste van Europa te zijn die willen wij dus ook zien. Na ongeveer één uur in de rij te hebben gestaan om toegangskaartjes te kopen krijgen wij te horen dat er geen losse kaartjes te verkrijgen zijn maar alléén een dure pas die toegang geeft tot meerdere bezienswaardigheden.... Wat een Joden streek! dan maar rechts omkeren. Wij verlaten de Joodse wijk en wandelen langs zeer goed onderhouden woongebouwen parerend met mooie kleuren en veel gouden accenten. In de straat met exclusieve winkels valt het op dat er nergens een prijskaartje hangt. De stad is opmerkelijk schoon op de uitpuilende prullenbakken na, maar dit is praktisch niet bij te houden gezien de duizenden toeristen die er rondstruinen. De enorme toeristenstroom doet afbreuk aan de sfeer van de stad, het is een mooie stad dat kan ik zien maar ik kan de stad niet voelen en dat vind ik jammer.
Wij lopen door naar Staroměstské náměstí (Tsjechisch voor "plein van de oude stad") meer dan 9000 m² omringd door imposante gebouwen en meerdere kerken, het kloppend hart van de stad. Hier ontmoeten de straatartiest, de bellen blazer, de muzikant, de religie preker en de wandelaar elkaar. De hoofdattractie op het plein is de meer dan 600 jaar oud astronomische klok die de toren van het oude stadhuis siert. Ons kaartje voor een bezoek aan het Oude Stadhuis geeft ook toegang tot de toren die jammer genoeg op het moment niet toegankelijk is vanwege renovatie. In plaats daarvan mogen wij de toren van het Nieuwe Stadhuis bezichtigen. Deze bevindt zich op een ruim 20 minuten loop hier vandaan en anders dan zijn naam doet vermoeden het betreft een bouwsel uit de 14 e eeuw. Het beklimmen gaat voor Jan niet van een leien dakje vanwege de steile open trap maar hij doet het, eenmaal boven aangekomen mogen wij genieten van het weidse uitzicht. Later wandelen wij terug naar het Oude Plein om op een terrasje neer te strijken alvorens wij teruggaan naar onze logeeradres.

Wel fijn dat het een disposable keppeltje is. Een goede suggestie voor Enschede ......... Weer een prachtige dag! Leuk om mee te reizen.

Tea 2017-08-13 23:18:47

Dat keppeltje! Blijft beter zitten met een schuifspeldje. .......

Marjo 2017-08-14 11:48:00

Weer een leuke dag, ik geniet met jullie mee.