Jan’s verjaardag

Verenigd Koninkrijk, Londen

De afgelopen nacht is iets beter verlopen dan de vorige. Na een wederom copieus en verrukkelijk ontbijt zijn wij helemaal klaar om inhoud te geven aan deze speciale dag… Jan’s verjaardag.
Allereerst staat een bezoek aan “Borough Market” op het programma. Een bijzondere markt die twee dagen per week wordt gehouden onder een spoorwegbrug, jij zou het bijna een delicatessen markt kunnen noemen met een enorm en divers assortiment aan producten. Het kruidenstalletje biedt bijvoorbeeld de simpele viskruiden tot aan de verfijnde Japanse katsucurry en daartussen nog duizend variëteiten. Diverse soorten kazen, de meeste exclusieve olijfolies, groenten en fruit uit alle uithoeken van de wereld en nog te veel om op te noemen plagen je speekselklieren. Met water in de mondhoeken vergapen wij ons aan alle deze lekkernijen.
Wij vervolgen te voet onze route naar de “Tate gallery”, een bijzonder architecturale modern gebouw die hedendaagse kunst herbergt. Er is KUNST en kunst, maar wat vandaag de dag ook als kunst wordt beschouwd doet ons de wenkbrauwen fronsen. Een grote cementen kader, slordig met witsel geverfd (nota bene van een Nederlandse kunstenaar), een canvas blank gelaten, een ander bestaand uit één blauwe vlakte. Een zaal verder, liggen op de grond objecten die door hun vorm en kleur sterk aan drollen doen denken… nooit geweten dat ik elke dag kunst aan het produceren was hahaha. Waarschijnlijk zijn wij kunstbarbaren en snappen niet de grote boodschap er achter, in ieder geval zijn wij daar snel weer vertrokken. Nog steeds te voet kruizen wij de Theems over via de voetgangers “millennium Bridge” om de “St. Paul Cathedral” te bereiken. Het geluk is vandaag aan onze zijde, wij kopen toegangskaarten en mogen ook gelijk naar binnen. Hier zijn wij wel oprechte kunstenaars aan het werk geweest, wat een rijkdom aan versiering veel met bladgoud afgewerkt. De imposante koepel is de enige die te vinden is in een Anglicaanse Kerk. In de crypte zijn beroemdheden als Wellington, Nelson en Florence Nightingale begraven. Wij zijn tevreden met deze culturele intermezzo.
Tegen half drie keren wij terug richting hotel om een beetje te rusten en ons voorbereiden op het volgende uitstapje wat de kers op de taart moet zijn van deze mini vakantie. Maanden geleden heb ik stiekem een reservering gemaakt in het “Savoy hotel” voor een “traditional afternoon tea” ter gelegenheid van Jan’s verjaardag. Het had een verrassing voor hem moeten blijven ware het niet dat Jan één aantal weken geleden het geraden heeft…. Weg verrassing, dit krijg je dus als je al meer dan 46 jaar met elkaar bent en dat je elkaars gedachten kan lezen. Desalniettemin het is een geweldige ervaring om hier te zijn, wij genieten van de luxe, de grandeur en de exclusieve klassieke ambiance van deze fantastische locatie. Het “Savoy” staat hoog op de lijst van beste hotels van de wereld. Een kleine verrassing is er nog wel wanneer de pianist begint de “happy birthday song” te spelen en de staf Jan komt feliciteren en verrassen met een klein speciaal taartje inclusief kaarsje dit vergezeld door een kaart namens het gehele “Thames Foyer” team. Jan is overdonderd en zichtbaar aangeslagen, zelf krijg ik ook vochtige ogen om hem zo emotioneel te zien. Een zeer bijzonder en waardevol moment. De hele “happening” is absoluut “once in a lifetime” om nooit meer te vergeten.
Morgen vliegen wij terug naar Nederland, een afsluit verhaal volgt nog.

Het was een bijzondere dag, voor een bijzondere jarige. De High Tea in het Savoy was ook niet te versmaden! Inderdaad, een dag om nooit te vergeten 😃🎂🥳

Lidy 2023-08-11 09:50:47

Een geweldige ervaring! Mooi om mee te maken.

Tea 2023-08-11 10:15:30

Wat een topdag zo te zien. Prachtig hotel en heel attente staff. Héérlijk om te horen en zien dat jullie zo genoten hebben!