Boulevard of fame, Hollywood, Beverly Hills

Verenigde Staten, Los Angeles

Na een goede nachtrust en een zelf verzorgd ontbijt op ons terrasje zijn wij helemaal klaar om LA te gaan verkennen. Wij parkeren de auto in een garage in het centrum en zullen hem pas gebruiken om aan het eind van de dag "naar huis" te rijden. Wij kopen kaartjes voor de "Hop on Hop off" bus, een goede manier vinden wij om de highligts van een stad in een korte tijd te zien. Wij kiezen voor het 48 uur kaartje daar deze enorme stad niet in één dag te doen is. Wij starten op de "Boulevard of fame", Hollywood boulevard, met zijn alom bekende stoep geplaveid met sterren waarin de naam van een bekende "moviestar" of popartiest is gegraveerd, wij zien bijvoorbeeld Whoopi Goldberg, Steven Spielberg, Robin Williams, Nicole Kidman en nog honderden op de stoep liggen. Ik moet toegeven dat ik van sommige nog nooit gehoord heb maar ja zij zullen wel een geweldige carrière hebben gehad want jij ligt niet zo maar op de stoep. Dat gedeelte van Hollywood boulevard is eigenlijk een circus met draaiende, flitsende en van kleur veranderende neonlichten. Mickey en Mimi Mouse vergezeld door Spider-Man en de Hulk zijn allemaal bereid voor een paar dollar met je op de foto te gaan. Mooi kun je het niet noemen maar hé! Het is Hollywood boulevard en het trekt miljoenen toeristen, als je in LA bent moet je het gezien hebben. Er zijn vanaf hier ook speciale tours die door de heuvels van Hollywood rijden en aanwijzen waar de "celebrities" wonen, eerlijk gezegd het kan ons niet boeien waar Georges Clooney of Cameron Diaz hun potje koken, wij blijven nuchtere Hollanders. Wij verplaatsen ons (per bus dus) van Hollywood naar "Beverly Hills" eigenlijk een losse gemeente met haar eigen City Hall maar opgeslokt door LA. De "happy few" en vele "celebrities" wonen hier. Als "celebrity" zou ik ook hier voor kiezen boven Hollywood, de straten zijn breed en voorzien van veel groen, het ziet er prachtig uit, de luxe villa's verbergen zich achter groene heggen waardoor ze aan het zicht ontsnappen. Wat op mij de meeste indruk maakt in deze wijk is "Rodeo Drive", de allerduurste winkelstraat van de wereld, alle maar dan werkelijk alle grote namen uit de couture wereld, alle wereldbekende juweliers hebben hier één of zelfs meerdere dependances. Één herenmodezaak spant de kroon, "The house of Bijan" ontvangt zijn klanten alleen op afspraak, de gemiddelde besteding per klant in deze bijzondere winkel bedraagt ongeveer 100.000 dollar!. Wij lopen eraan voorbij. Wij passeren de TV studio's van CBS, de film studio's van Paramount die wij helaas niet kunnen bezoeken omdat deze alleen op doordeweekse dagen tot 14uur voor publiek toegankelijk zijn. De straten waar wij doorheen rijden spreken tot je verbeelding, wij kennen ze allemaal uit films, televisieseries of "songs", denk aan, Santa Monica boulevard, Sunset boulevard, Beverly drive, Melrose avenue. Over dat laatste wist ik niet dat het de wieg is van de Californische mode, en geloof mij zo ziet het er niet naar uit. De hele "avenue" bestaat uit fantasieloze blokkerige lage gebouwen behangen met reclame borden en waarlangs houten elektriciteit palen met kilometers zware kabels, schots en schijf staan opgesteld. Dit beeld zie je trouwens heel veel in LA. Wij doen nog wat boodschappen want vanavond dineren wij gezellig op ons terrasje. Morgen gaan wij weer op stap met de bus naar een ander gedeelte van de stad.