Vertrek

Nederland, Hoofddorp

Wij vertrekken op schematijd uit Amsterdam met Air Transat vlucht TS373 om 9 uur en 15 minuten later keurig op tijd te landen in Calgary. Het is nu 14.30uur 8 uur vroeger dan in Nederland. De vlucht verloopt perfect, niets op aan te merken. Vriendelijk en adequate bemanning. Ruim voldoende te eten en te drinken.Wij hadden eigenlijk niet zo'n een hoge verwachting, het kon dus alleen maar meevallen. Gedurende de vlucht maken wij kennis met verschillende mensen die met hetzelfde doel als wij naar Canada reizen. Op een gegeven moment wel even schrikken als de passagiere die net voor ons zit en met wie wij hadden zitten te praten, onwel wordt. Zij valt helemaal weg, is spierwit en niet meer bij bewustzijn. Jan schiet te hulp en raakt daarbij zijn bril kwijt. Gelukkig vindt een andere passagier de bril ongeschonden terug onder haar stoel. Na enkele minuten komt zij weer bij onder toezicht van een aanwezige arts maar de schrik zit er goed in voor haar en haar medereizigster. Geen prettig begin van je vakantie.
Gelijk na aankomst in het hotel, bellen wij de camperverhuurbedrijf waar wij uiterst vriendelijk te woord worden gestaan. Er zou een envelop met informatie voor ons bij de receptie liggen... Niet dus, misschien wordt deze later afgeleverd. Wij willen geen tijd verliezen en daarom gaan wij direct de stad in om deze te verkennen. De eerste indruk is niet bepaald positief, er is praktisch geen kip op straat en de weinige "kippen" die wij op straat tegenkomen zijn junkies, alcoholisten en zwervers.... Oh ja! en een verdwaalde gans (onvervalste canadeze gans voor de connaisseur). Het is namelijk Victoria day, de Canadezen genieten van een lang weekend en velen hebben gekozen om de stad te verlaten. Na een lange wandeling belanden wij in Chinatown waar we tussen de Chinezen onze avondmaal nuttigen. Wij zijn hier bijna een bezienswaardigheid, geen andere bleekneus te bespeuren in de wijde omgeving. Voordat wij vroeg naar bed gaan hebben wij (social media) contact met Henny, onze buurman in Hoofddorp (geweldig de mogelijkheden die de iPad biedt). Wij zijn duidelijk aan rust toe, aangezien onze biologische klok op 5uur 's ochtends staat. De rust wordt echter abrupt beëindigd om 4.30uur (lokale tijd) als in het hotel het brandalarm afgaat. Daar sta je dan ineens midden in de nacht op je slippers op straat vóór het hotel. Er zijn 7 brandweerauto's uitgerukt en de hal is gevuld met geüniformeerde en gehelmde brandweermannen. Na nauwkeurig onderzoek, wordt er geen brand ontdekt. Het blijkt, voor de lol, een of andere idioot het alarm te hebben ingedrukt. Na alle commotie terug naar bed, maar van slapen komt eigenlijk niets meer.