Lombard street, cheese Cake Factory, Castro

Verenigde Staten, San Francisco

Onze nachtrust werd regelmatig verstoord door de bovenburen die de hele nacht hebben lopen spoken, wij vermoeden dat het ook om Airbnb ganger's gaat die te kampen hebben met een flinke jetlag, het gebouw is zeer gehorig, bij elke stap dat ze zetten horen wij gedreun boven ons hoofd. Hierdoor komen wij vanochtend langzaam op gang, het is al 10.30uur als wij onze neus buiten de garagedeur steken. Het weer is wat opgeknapt, meer zon dan gisteren maar nog steeds een behoorlijke wind die de temperatuur aan de lage kant houdt. Volgens de inboorlingen met wie we gesproken hebben is dit heel normale San Francisco zomerweer. Vandaag hebben wij wederom wat top attracties te bezoeken waaronder de 78 jaar oude "Golden Gate bridge". De mist heeft zich teruggetrokken maar helaas niet bij die goede oude brug. Alweer volgens de inboorlingen kan deze dagen achteréén onzichtbaar blijven, het zal ons toch niet gebeuren dat wij SF verlaten zonder een selfie te kunnen maken met dit wonder der techniek op de achtergrond.
In het buitenland bezoeken wij graag markten. De markt is een reflectie van de levenswijze en eetgewoontes van een volk. De "farmer market" die we bezoeken met op de achtergrond de statige "City Hall" biedt vooral veel duurzaam geteelde biologische producten aan. Gezond volkje die Amerikanen hoewel gezien de omvang van velen hierover kunt twijfelen... Ach ja die probleem kennen wij in Europa inmiddels ook. Wij hebben veel profijt van ons openbaar vervoer kaartje, deze stad die een oppervlakte van 121km2 beslaat en bijna uitsluitend uit heuvels bestaat is niet te belopen. SF zelf telt maar 825.000 inwoners maar met de gehele agglomeratie "Bay area" genoemd bij opgeteld loopt dit aantal tot 7 miljoen, één van de drukste bevolkte gebied van de Verenigde Staten. 7 miljoen mensen betekent ook duizenden sociopaten, junkies, alcoholverslaafden, daklozen, psychiatrische patiënten, allemaal aan hun lot overgelaten, zij zijn overal aanwezig, de meeste passanten negeren ze, alsof ze er niet zijn, misschien uit schaamte voor een tekortkoming van het "Uncle Sam" systeem? Ik kan er niet aan wennen.
Op advies van een ex collega, Amerika kenner, lunchen wij bij de "Cheese cake factory" op de hoogste verdieping van Macy's met uitzicht op Union Square. Het eten is goed, de porties royaal en de prijzen redelijk, het decor is overdreven kitsch wat het eigenlijk heel leuk maakt. Voldoende energie (lees calorieën) opgeslagen om ons te wagen aan de beklimming van "Lombard street" welbekend uit films en zeker niet ontbrekend in alle reisgidsen. Gaaf gezicht om zigzaggende auto's langzaam tussen de bloemenperken zien afdalen.
De "Golden gate " houdt zich nog steeds schuil in de mist het heeft geen zin om er naartoe te reizen. Als alternatief kiezen wij voor een "trolley" lijn met een voor ons onbekende bestemming. Wij krijgen er geen spijt van, wij rijden door een mooie wijk met hoogbouw, strak moderne architectuur. Een lange dubbeldeks brug steekt uit de gebouwen en reikt tot aan de overkant van de baai, de Golden Gate mag beroemd zijn maar deze vinden wij zeker net zo imposant. Een bezoek aan de "Ferry terminal" daterend uit 1915 is zeker de moeite waard, binnen is er een "food market" gevestigd. Alvorens wij huiswaarts gaan, maken wij een wandeling door de wijk "Castro", een mooie wijk met elegante huizen in alle kleuren van de regenboog geschilderd, hoe toepasselijk voor een gebied die bekend staat om zijn homo populatie. Castro lijkt een hele sociale wijk, de straten zijn schoon en versierd met bloempotten en planten, dat de mensen hier vrolijk zijn en genieten van het goede leven kunnen wij waarnemen wanneer wij een straatbarbecue passeren. Onze wandeling eindigt op "Alamo square" waar wij een mooi uitzicht hebben op de "painted ladies", helaas is de mist weer opgekomen waardoor het contrast van deze Victoriaanse schoonheden tegen de skyline van de moderne district moeten missen. Wij zijn pas om 20uur terug in onze studio, moe na een wel besteedde dag.