Laatste dag in Cavaillon

Frankrijk, Cavaillon

Morgen vertrekken wij weer, wij reserveren de dag voor de voorbereiding van de terugreis, inchecken, koffers inpakken, alle gekochte spullen moeten een plek vinden. Wij beginnen met een rustig ontbijt, niemand wacht op ons, geen uitstapje gepland, wel lekker om één dag voor onszelf te hebben. Na een paar uur afstoffen, vegen en dweilen is het appartement weer spik en span. De lunch wordt genuttigd op het terras, gewoon “omdat het kan”. Wij zijn klaar en hebben nog wat tijd om iets te ondernemen. Wij realiseren ons dat behalve de markt eigenlijk nog weinig van Cavaillon hebben gezien. Het is niet de mooiste stad van de omgeving maar het oude centrum heeft wel zijn charme. De nauwe straten zorgen voor schaduw en verkoeling in de zomer en in de winter houden zij de koude wind tegen, het kan hier behoorlijk koud worden, zeker wanneer de “Mont Ventoux” bedekt is met sneeuw. Vanwege een grootschalige restauratie, staat de kathedraal in de steigers en is niet toegankelijk voor bezoekers. Een klein gedeelte van de kloostergangen die erbij horen is wel te bezichtigen.
De synagoge behoort tot één van de trekpleisters van de stad, deze is alleen te bezichtigen onder begeleiding, de volgende mogelijkheid is om 16 uur, om de tijd te doden wandelen wij verder door de stad. Rond 16 uur zijn wij terug bij de Synagoge, na het kopen van twee “senior kaarten” a 3,-€ volgen wij de gids (tevens kaartenverkoper). In 1499 kreeg de joodse gemeenschap de toelating om een synagoge te bouwen. De oorspronkelijke synagoge werd gereconstrueerd in 1772-1774 in een uitbundige barokke Provençaalse stijl, dit onder de invloed van de katholieke kerk. Tierelantijntjes en afbeeldingen van levende wezen, inclusief planten, horen niet in een synagoge. Deze vertoont alles wat het jodendom verbiedt. Als pauselijk gebied werd het “Comtat Venaissin” een vrijplaats voor joden waar zij een relatieve bescherming genoten vergeleken met hun toestand in andere staten. Spanje, Portugal maar ook Frankrijk wees in de 14de eeuw alle joden uit. In de tijd dat de pausen in Frankrijk zetelden was een groot deel van de Vaucluse kerkelijk grondgebied, het “graafschap Venaissin”, deze werd door Frankrijk geannexeerd na de revolutie van 1789. Alle die interessante weetjes heb ik overgenomen van onze enthousiaste gids. Jij bent nooit te oud om te leren.
Nog een laatste bezoek aan de traiteur afdeling van hypermarché “Auchan” om voor het avondeten te zorgen, Anne-Marie en nicht Stephanie (dochter van mijn jongste broer) eten mee. Wij maken het niet laat, wij moeten morgen op tijd op.