De overtocht

Nederland, Hoofddorp

Amper twee weken terug uit San Pedro en nu alweer op stap. Wij zijn het met elkaar eens dat het wel heel kort op elkaar is. Een ruimere rusttijd was verstandiger geweest, deze reis hebben wij al in januari geboekt en de autotrip naar Frankrijk en Spanje is er spontaan tussen gekomen, desalniettemin hebben wij er zin in. Het regent pijpenstelen en het onweert als wij de deur achter ons dichttrekken, hopelijk is dit geen voorteken voor de gehele trip. De rolkoffertjes worden voorzien van een provisorisch regenjasje vervaardigd uit een pedaalemmerzak. In de stromende regen lopen wij richting de bus die ons bij het treinstation brengt, vervolgens naar Amsterdam Centraal om over te stappen op de pendelbus met als bestemming de terminal van DFDS in IJmuiden. Omdat de regen en het onweer nog steeds gaande zijn wanneer de pendelbus arriveert ontstaat een enorme chaos bij het instappen, iedereen probeert voor te dringen en de buschauffeur is niet in staat om dit in goede banen te leiden. Niemand wil in de regen blijven staan, wij ook niet, het geduw en getrek wordt alsmaar erger, het is bijna vechten om met de eerste bus mee te komen, als het zo gespeeld wordt doe ik er ook aan mee en zet mijn ellebogen in om mensen op zij en uit mijn weg te duwen, misschien niet netjes maar wij zitten in ieder geval in de bus. Gelukkig verloopt het inchecken en het inschepen op het Princess Seaways van de Deense rederij DFDS, vlot en soepel. Wij krijgen met z'n tweeën een vierpersoons hut toegewezen, voordat jullie denken dat wij een speciale behandeling krijgen, laat mij het even toelichten. Wij hadden namelijk een tweepersoons binnenhut geboekt met eigen douche en toilet. Bij het checken van de ontvangen reisdocumenten merken wij op tot onze schrik dat wij ingedeeld zijn in een vierpersoons hut, vol verontwaardiging nemen wij onmiddellijk contact met de "Treinreiswinkel". Zij leggen ons uit dat er gekeken wordt naar de geboortedatum van de reizigers omdat de tweepersoons hut bestaat uit stapelbedden wat problemen zou kunnen opleveren bij oudere gasten. Heel aardig bedoeld natuurlijk maar oh zo confronterend om te constateren dat je in de categorie bejaarden valt. De hut is klein, minimalistisch ingericht en ligt bovendien onder zeeniveau wat ik persoonlijk niet zo een fijn idee vind, ik heb het al niet zo met boten..... Afijn het is maar voor één nachtje en volgens de kenners hoe lager in het schip hoe minder de schommeling te voelen is. Om 17.30 worden de trossen gelost en kiezen wij het ruime sop, langzaam verdwijnt de Nederlandse kust uit het zicht. Wij genieten van de zonsondergang op volle zee alvorens wij ons naar het verzorgde uitgebreide buffet begeven. Rond 10 uur zijn wij terug in ons "hok" in de catacomben van het schip. Helaas is ondanks het "regenjasje" een gedeelte van de inhoud van mijn koffer nat geworden, het natte goed wordt her en der opgehangen met de hoop dat het morgenochtend droog is. Wij gaan proberen wat te slapen.

Nou Sylvain, ik heb jou er nooit van verdacht met je ellebogen te werken! In ieder geval heel veel plezier met deze mooie treinreis, ik kijk uit naar jouw verslagen en foto's.

Lidy 2018-09-07 10:11:56

Heel veel plezier mannen! Ik lees e de blog weer graag