Van Equihen-Plage naar Les Loges

Frankrijk, Les Loges

Als wij wakker worden is de lucht opgeklaard en zo nu en dan schijnt de zon. Het voorspelde noodweer is gelukkig meegevallen, wij zijn gespaard gebleven. Vandaag hebben wij een rit van 250km voor de boeg. Wij kiezen uiteraard voor de toeristische route langs de kust, wij zijn tenslotte hier om de regio te verkennen. Wij rijden nog geen uur of de bewolking neemt weer toe en het begint te regenen, het is ook een stuk koeler dan gisteren. Bij de plaats Etaples bezoeken wij een groot militair kerkhof, het valt op hoe goed onderhouden deze plechtige plek er uitziet, het gras is vers gemaaid, overal zijn er bloeiende planten en keurig geknipte hagen, men is bezig de inscripties op de grafstenen te herstellen. Een imposant herdenkingsmonument herinnert de passanten aan het drama die hier, precies 100 jaar geleden zich heeft afgespeld. De grote oorlog, zoals de Fransen het noemen heeft meer dan één miljoen levens opgeëist zowel militairen als burgers. Op dit kerkhof alléén al liggen meer dan 10.000 mannen en vrouwen die gesneuveld zijn tijdens deze verschrikkelijke eerste wereldoorlog, ik word bij deze droevige gedachte stil. Het landschap van de eentonige graanvelden en vele plassen op de route naar Dieppe die het toneel geweest zijn van bloedige slagvelden tijdens dezelfde oorlog, vinden wij een beetje saai. Voorbij Dieppe begint de regio Haute Normandië en daarbij hoort een nieuwe aanblik, groene heuvels afgewisseld met bosschages en valleien onderbroken door mooie dorpen waar grote vakwerkhuizen pronken onder hun grijze leien daken. De kleurrijke bebloemde tuinen en ramen voegen er een "touch" vrolijkheid aan toe. Bij Criel sur Mer kunnen wij de eerste hoge kliffen die zo typerend zijn voor de Normandische kust aanschouwen. Deze kliffen die 80 miljoen jaar oud zijn strekken zich uit over een lengte van 140 km langs de kust. Het weer is helemaal opgeknapt als wij "Camping l'aiguille creuse" te Les Loges vlakbij Étretat bereiken, waar een super vriendelijke receptioniste ons verwelkomt. Wij blijven hier 2 nachten om een beetje uit te rusten, 250 km via binnenwegen met veel snelheidsbeperkingen is vermoeiend rijden. Morgen staan de beroemde kliffen van Étretat op ons programma.