Het Alhambra

Spanje, Granada

7.00uur....de wekker gaat af. Het Alhambra wacht op ons, maar eerst nog een snel ontbijt verorberen bij de cafetaria tegenover het hotel. Vanochtend geen vette hap maar een traditioneel spaans ontbijt, een glaasje vers geperste jus, een groot kop koffie en een geroosterd broodje met olijfolie en gepureerde verse tomaten. Omdat het teveel tijd kost te voet de berg op te gaan nemen wij de bus naar het Alhambra. Volgens de strak ingedeeld bezoekersschema mogen wij om 9 uur naar binnen. Om 8.45uur staan wij al in de rij. Ja je leest het goed.... in de rij. Wij hadden stiekem gehoopt dat vroeg in de ochtend het wat rustiger zou zijn, niets is minder waar, wij moeten eigenlijk er een beetje om lachen. Eenmaal binnen, vergaat mij snel het lachen, Ik irriteer me mateloos aan moeders met kinderwagens die de doorgang versperren, aan bejaarden die niet vooruit te branden zijn, aan onbeschofte Russen die rustig met hun wodkapens voor de lens van je camera gaan staan omdat zij zo nodig op de foto moeten bij die ene fontein waar ik al 10 minuten sta te wachten om die proberen te vereeuwigen zonder mensen erop. Hoe later op de ochtend hoe drukker het wordt. Ik geef toe dat ik snel mijn geduld verlies in een mensenmassa. Groepen Japanners, Fransen, Engelsen, Duitsers en andere nationaliteiten waarvan ik de taal niet eens kan herkennen volgen gehoorzaam (soms wat minder) hun gids. Dit is mijn vierde bezoek aan het Alhambra en nog nooit heb ik het zo druk gezien. De route die je in de gebouwen als bezoeker moet volgen is allemaal afgezet met touwen (wat vroeger niet zo was) en waag het niet om een voet er overheen te zetten want dan wordt je meteen door de cipiers, pardon suppoosten, gelijk teruggefloten. De paleizen blijven prachtig en dat vergoedt veel. Buiten het paleizencomplex is nog heel veel te zien, zoals het paleis van Karel de 5e, tegenwoordig museum voor de schone kunsten, het "Alcazaba" de oudste gedeelte die werd o.a. gebruikt als militaire wapendepot, het "Generalife" omringd door schitterende tuinen met mooie waterpartijen. In een woord Het Alhambra, absoluut doen als je in Granada bent maar dan in een rustiger periode. Desondanks spenderen wij toch meer dan 5 uur aan ons bezoek. Het is bijna 14 uur als wij te voet afdalen richting centrum. Wij willen nog lunchen voordat wij richting Cordoba afreizen en kiezen daarvoor een terrasje in een schaduwrijke straatje. Het duurt vrij lang eer wij onze eten krijgen. De chorizo in cidersaus van Jan wordt gelijk retour afzender gestuurd, het is koud en voor mijn visschotel moet de vis waarschijnlijk nog gevangen worden want onder de berg uien die mijn tomaten/paprikasaus moet voorstellen kan ik geen stuk vis ontdekken ook deze sturen we retour. Bovendien zijn de porties veel te klein voor de veel te hoge prijzen. Wij betalen onze geconsumeerde drankjes en stappen op. Twee straten verder worden wij "helemaal gelukkig" van twee uitstekende hamburgers. In twee en halfuur rijden wij naar Cordoba. Over het landschap onderweg valt weinig te vertellen, zowel links als rechts voor en achter, alleen olijfbomen te zien zo ver als je kunt kijken en dat 200 km lang. Het is ons duidelijk dat Spanje de grootste producent van olijfolie is. De overige vegetatie is dor en droog, verbrandt door de zomerzon. Met een buitentemperatuur van 34 graden biedt de airco van onze "koffiemolen" nauwelijks verkoeling. Hoewel net als in Granada het centrum van de stad afgesloten is voor "gewoon autoverkeer" weten wij deze keer ons hotel moeitelos te vinden. Wij kennen nu namelijk het systeem, het is simpel jij mag als hotelgast de voor gewone verkeer afgesloten straten inrijden. Het hotel geeft vervolgens je kenteken door aan de politie en die zorgt ervoor dat je geen boete krijgt want alle verkeer wordt hier gefotografeerd. Dan maar hopen dat het systeem werkt. Ons hotel in Cordoba ziet er wederom heel mooi uit met verschillende patio's en hier ook een glazen vloer met ruïnes eronder. De kamer is kleiner dan onze kamer in Granada maar niet minder comfortabel. Vanavond doen wij het rustig aan, morgen hebben wij een hele dag om de stad te gaan verkennen.