De kastelen van Blois en Chambord

Frankrijk, Chambord

Het kasteel van Blois is logischerwijs het eerste op ons lijstje, hij ligt namelijk schuin tegenover ons hotel. Het is een imposant en mooi gebouw met een zeer rijke geschiedenis, daarbinnen hebben zich gebeurtenissen afgespeeld die het lot van Frankrijk hebben bepaald en het land hebben gevormd tot zijn huidige staat. Politieke en religieuze besluiten zijn hier genomen helaas vaak gepaard gaande met de nodige moordpartijen. Illustere personages als Francois de eerste, Catherina de Medici en Mary Stuart hebben hier gewoond. Het kasteel bestaat uit vier vleugels rondom een enkel binnenhof elk met eigen architectonische stijl, Gotiek, Renaissance, Flamboyant en Classicisme. Het oudste gedeelte dateert van de dertiende eeuw. Het interieur is niet alleen rijkelijk versierd met de alom vertegenwoordigde "Fleur de lys", het symbool van de Franse monarchie maar ook met het embleem van de verschillende koningen die hier zijn gehuisvest zoals bijvoorbeeld de salamander voor Koning Francois de Eerste of het stekelvarken voor Koning Lodewijk de Dertiende. De temperatuur blijft vandaag stijgen en bereikt de 36 graden, het wordt dus shoppen om wat extra korte broeken te scoren aangezien wij allebei maar één hebben meegenomen, missie geslaagd. Aan het begin van de middag verruilen wij Blois voor de 18 kilometer verder gelegen Chambord. Vanaf het parkeerterrein, bijna één kilometer van het kasteel gelegen, vangen wij een blik op van het monumentale gebouw. Wat een grandioos gezicht, het kasteel van Blois is groot, die van Chambord is kolossaal doch elegant. Het bouwsel herbergt meer dan zeventig kamers en de tuinen beslaan ruim zes en half hectare. Koning Francois de Eerste geeft in 1519 opdracht om dit pronkstuk van de Renaissance te bouwen om vooral de andere Europese Koningshuizen te imponeren. Een aantal zalen zijn gemeubileerd in hun oorspronkelijk stijl, een aantal herbergen moderne kunst voorwerpen maar de meeste zijn leeg. Vanaf de terrassen zijn de tuinen " a la Française" te bewonderen. Alvorens wij na Blois terugkeren maken wij een ommetje langs Cheverny waar wij hopen een glimp op te vangen van het kasteel (het is inmiddels te laat voor een bezoek) helaas wordt deze aan het zicht onttrokken door hoge muren en uitbundige vegetatie maar niet getreurd het dorp aan zich is al een bezoek waard. Rond 19 uur keren wij terug richting ons hotel, tijd voor een verfrissende douche en een wel verdiende avondmaal.

Wow, wat een pracht en praal! Indrukwekkend!

Lidy 2018-07-27 10:54:16

Wat mooi daar zeg. Genieten!

Ine 2018-07-27 19:43:57

Genieten maar van al dat moois!