Akureyri en omgeving -Ijsland

IJsland, Akureyri

Voor het eerst op deze reis zetten wij de wekker. Om 7.00 uur varen wij Eyjafjördur (fjord van de eilanden) binnen, een bijzonder, natuurlijk schouwspel met grote kans om walvissen te spotten, het schijnt de goede periode te zijn. Vanaf die tijd wordt koffie met IJslandse lekkernijen op deck 11 in de “Crow nest” geserveerd. Helaas wat een spektakel had moeten zijn wordt gehinderd door een grijze muur van zeer dichte mist, dikke pech. Als wij de stad Akureyri, de hoofdstad van Noord-IJsland, naderen komen wij plotseling als de “Flying Dutchman” uit de mist tevoorschijn en onthult de stad zich in een helder zonneschijn. Een aantal mensen beweren een walvis te zien, wat wij waarnemen is een school spartelende dolfijnen. Het verzamelpunt voor de vandaag geboekte excursie is het theater, om10.30 uur melden wij ons. Blijkbaar is er veel belangstelling voor de aangeboden excursies, de 714 stoelen in het theater zijn bezet, tel daarbij de nog, langs de wanden staande volk en de volle gang, dan heb je gauw zo’n kleine duizend mensen die vandaag op stap willen. Er ontstaat verwarring wanneer de verschillende excursies met op elkaar lijkende namen worden omgeroepen. Vervolgens worden wij met z’n allen door een smalle donkere gang geperst en krijgen wij een sticker met busnummer op onze jassen geplakt, jij zou claustrofobisch zijn. Het is nu niet alleen opnieuw die massaliteit die mij irriteert maar vooral het gebrek aan inzicht in organisatie. Dit kan beter, begin met elke excursie een nummer te geven in plaats van een gecompliceerde naam, laat de passagiers eerst ontschepen en vanaf de kade wijs ze de juiste bus aan. Je verwacht meer professionaliteit van een organisatie als de HAL. Wij moeten plaatsnemen op de twee laatste beschikbare stoelen helemaal achterin een propvolle bus waarvan het omroepsysteem dermate slecht is, dit in combinatie met het sterk accent van onze Engelse sprekende gids dat wij de helft van de verstrekte informatie moeten missen.
Nu komt het positieve verhaal. De zon schijnt, de temperatuur stijgt naar 15 graden, wij zijn gezegend met één van de mooiste en warmste dagen van de IJslandse zomer. Wij laten snel de kleine ergernis van de start achter ons en genieten van het mooie en tegelijk bizarre landschap die zich aan ons openbaart. Wij herkennen er veel van Noord-Noorwegen in, hoewel hier meer bomen groeien. De eerste stop is “Godafoss” (de waterval van de Goden), de sage vertelt dat wanneer IJsland in het jaar 1000 het Christendom als religie aannam de beelden van de hiervoor aanbaden goden in de waterval werden gegooid. Meerdere stromen voeden de halfcirkelvormige waterval wat een machtig aanblik biedt, de kracht van het vallende water is ontzagwekkend, de zon versiert het met een fraaie regenboog. De volgende halte, een lappendeken van kleine en grotere meren waarin de strakke blauwe hemel reflecteert is een ideale broed- en foerageer plek voor vogels. Na een kleine lunch gebruikt te hebben in het nabijgelegen hotel vervolgen wij onze toer naar de “Hot Springs”, een geothermische gebied waar bronnen van grijze borrelende, rokende modder uit de ingewanden van moeder aarde naar de opervlakte ontsnapt. Zodra wij de bus uitstappen komt de stank van rotte eieren ons tegemoet.
Dit eiland maakt eigenlijk deel uit van twee werelddelen, de euro-asiatische en amerikaanse tectonische platen schuiven hier over elkaar en drijven jaarlijks een aantal centimeters van elkaar af wat resulteert in frequente aardschokken en soms een vulkaanuitbarsting. Alvorens wij onze terugreis aanvaarden bezoeken wij de “lava labyrint” bestaand uit grillige zwarte lava rotsformaties, de lokale bevolking herkent hierin “trollen” die geraakt door de zon in stenen veranderden. Het is een fantastische tocht, het landschap onderweg is adembenemend, soms liefelijk, soms maanachtig. Een vervelende bijkomstigheid zijn de duizenden knutten (kleine muskieten) die gelijk in de aanval gaan zodra wij ons naar buiten treden. Zij zitten overal, op je kleding, in je neus, in je oren, in je haar (als je die nog heb) je kunt ook beter je mond dicht houden wil je niet er een aantal slikken, een voordeel… ze steken niet.
Al met al wij hebben een fantastische mooie dag beleefd. Rond 18 uur, moe maar zeker voldaan keren wij terug naar het schip. Om 19 uur verlaten wij Akureyri en varen wij richting Isafjordur wat wij morgenochtend zullen bereiken.

Schitterend! Prachtige natuur! IJsland kenners zijn Aart en Fredy...