Appingedam

Nederland, Zuidlaren

Het weerbericht voor vandaag is wat somber gesteld, wij plannen een rustdag in. De voorspelde regendag blijkt echter mee te vallen, de natuur wordt verfrist met een lichte bui in de ochtend, kort daarna knapt het op. Wij kunnen dus alsnog iets ondernemen, fietsen wordt het niet daarvoor is de grijze lucht te dreigend. Een foto in een tijdschrift heeft onze nieuwsgierigheid geprikkeld… de hangende keukens van Appingedam. Wij zetten koers naar Noord-Groningen, 40 km verder bereiken wij onze bestemming. Allereerst bezoeken wij het plaatselijke VVV kantoor voor wat informatie en een plattegrond met de locaties van de bezienswaardigheden. Wij raken daar in gesprek met de beheerster van de “Groninger zilverkamer”, een stichting die een prachtige collectie zilver bezit van uitsluitend Groninger herkomst, vanaf de zeventiende t/m de vroege twintigste eeuw. De verzameling wordt tentoongesteld in drie kamers boven het VVV kantoor. Nadat wij de bescheiden entreeprijs hebben voldaan begeleidt deze enthousiaste dame ons voor een privé rondleiding. Zij weet veel te vertellen over de afkomst en het gebruik van de talloze voorwerpen wat ons bezoek veel boeiender maakt dan alleen het slenteren langs en het staren naar glimmende bekers en schalen.
Voor de lunch nemen wij plaats op een inmiddels zonnig terras met uitzicht op de befaamde hangende keukens van Appingedam. Deze unieke bouwconstructies werden bedacht toen de pakhuizen langs het Damsterdiep in gebruik werden genomen als woonhuizen. In de oorspronkelijke pakhuizen was te weinig ruimte voor de keukens, waarop besloten werd deze als het ware tegen de huizen aan te bouwen. Dit loste ook meteen het probleem op waar men het afvalwater diende te lozen. Na de lunch volgen wij de uitgestippelde route door het historische centrum. Wij verdiepen ons in de geschiedenis van de “Edele Heerden”, een “edele heerd” was van oorsprong een stenen huis met een stookplaats, destijds een toonbeeld van grote luxe. Aan de belasting die daarover betaald diende te worden waren ook rechten verbonden zoals ordehandhaving en rechtspraak. Meestal dateert alleen nog de kern van het huis uit de middeleeuwen, de gevels zijn vaak in de loop der tijd veranderd en aangepast. Wij vervolgen onze wandeling langs de bezienswaardigheden van deze stad en bekijken o.a. de St Nicolaï kerk en de synagoge. De gereformeerde kerk uit 1928 in Amsterdamse school stijl gebouwd vinden wij allebei heel somber en streng uitzien. Op advies van de “zilver” dame rijden wij via bochtige boerenweggetjes naar het dorp Krewerd, volgens haar het mooiste en meest karakteristieke Groningse terpdorp van de regio. Op de zeer oude, extreem sobere kerk na valt het dorp tegen, wij zijn snel weer vertrokken. De toeristische route die we kiezen op de terugweg leidt ons o.a door het aardbevingsgebied waar hier en daar huizen gesteund door steunbalken het bewijs leveren van de aangerichte schade. Het is een schande dat die mensen zo lang moeten wachten op een adequate en acceptabele oplossing, jij zou hier maar wonen. Als wij in de avond een kop koffie met W en L op terras nuttigen worden wij naar binnen gejaagd door een plensbui, eigenlijk de eerste flinke bui sinds onze aankomst. Dit stelt echter niet veel voor als je de beelden ziet van de ramp en de ellende die zich afspeelt in Limburg.

Leuk zo'n "zilverdame"..... Een terp in Groningen noem je toch een Wierde?

Tea 2021-07-15 22:12:58

Goed te horen (of te lezen eigenlijk) dat jullie redelijk weer hebben. Hier in Brabant moet je nu niet zijn; het is hier tussen de buien door ... ook nat! En dan te bedenken dat we zo'n 2 weken geleden nog in 36 graden zaten ... waren we maar nooit terug gekomen.

Nico & Kitty 2021-07-15 23:17:16

Wat een leuk verslag weer! En leuke belevenissen ☺

Lidy 2021-07-16 09:41:11

Wat heerlijk om te lezen! Vooral omdat we net een aantal verhalen over Groningen hebben gehoord en nu zien we de beelden ervan. Leuk! Wij zijn net een week terug van onze vakantie in Holten.....redelijk in de buurt. Geniet nog lekker!

Annemiek 2021-07-16 09:55:22

Ik wist niet dat Appingedam zo’n leuk stadje is.