Faial

Portugal, Horta

5.00uur de wekker gaat af. We nemen vandaag afscheid van Terceira. In onze reisbescheiden hadden wij gelezen dat wij 2 uur van tevoren op de luchthaven moesten zijn i.v.m het inleveren van onze huurauto. Dus zijn wij, als brave burgers, keurig om 6.00uur aanwezig. Je raadt het al.... Alles is nog gesloten. Wij hadden makkelijk een uur langer kunnen slapen want het verhuurbedrijf gaat pas om 7uur open. Enfin.... Het hoort erbij. Een splinternieuwe Dash Haviland van Sata Airways (de luchtvaartmaatschappij van de Azoren) vliegt ons in 20 minuten naar onze volgende bestemming, Faial. Leuk zo'n propellerkist, het heeft iets nostalgisch. Wij checken in bij hotel Faial Resort, en zoals wel vaker gebeurt, zijn wij niet helemaal tevreden met de toegewezen kamer, deze was duidelijk aan een opknapbeurt toe, met uitzicht op een hoge talud (geen uitzicht dus). Om een lang verhaal kort te maken, betalen wij wat bij en zitten dus nu in een "executive room" ja, ja... De kamer op zich verschilt niet veel van de eerste (wel iets netter) maar het uitzicht is fenomenaal. Wij kijken uit op de haven met al zijn bezigheden en "last but not least", kijken wij recht op het eiland Pico....magnifiek uitzicht. Net als op Terceira, beginnen wij met een stadstoer. De hoofdstad van Faial heet Horta, het is een stuk kleiner dan Angra. Ook hier is het schoon maar snel valt het ons op dat veel moet gebeuren aan onderhoud, veel verpauperde oude statige panden die na een grondig renovatie hun grandeur zouden terugwinnen. De belangrijkste attractie van Horta is de jachthaven. Hier meren alle zeewaardige jachten aan die de oceaan oversteken. De oorsprong van deze tussenstop gaat helemaal terug naar de tijd van de grote "line cruisers" die hier stopten om te bevoorraden. Traditie getrouw laten de schippers een gedenkteken achter, als getuigenis van hun passage, in de vorm van een muur- c.q. stoepschildering. Honderden zo niet duizenden van die beschilderingen versieren de muren en de stoepen langs de kade, een vrolijk gezicht. Of het door het botenvolk komt of iets anders weten we niet maar de stad voelt goed aan, er heerst een relaxte sfeer. Wij laten de stad achter ons om de kust en het binnenland te ontdekken. Jij zou verwachten dat die eilanden ongeveer hetzelfde zijn, toch niet. Natuurlijk zijn er overeenkomsten maar toch verschilt de natuur hier van Terceira. Wij dachten dat wij op Terceira veel, heel veel hortensia's hadden gezien, hier op Faial is het allemaal in het kwadraat, veel meer en vooral veel grotere. Wij rijden kilometers lang tussen twee hagen van metershoge blauwe hortensia's, nooit geweten dat hortensia's zo hoog konden worden. Ook de prachtige boomvaren komen wij regelmatig tegen. Er is maar een hoofdweg rondom het eiland, die vermijden wij zoveel mogelijk, wij prefereren de kleinere, landelijke, meestal niet verharde wegen. Aan het eind van de dag ziet onze auto eruit alsof wij de Paris-Dakar op een neer hebben gereden. Faial is, net als de rest van de Azoren, een vulkanisch eiland, hier kunnen wij dat met eigen ogen goed zien, hoog in het midden van het eiland bevindt zich een enorme krater (Caldeira) inmiddels bedekt met talrijke vegetatie. In één woord Faial doet niet onder voor Terceira, wat een prachtige schepping van de natuur. Weer een volle dag waarop we met genoegen op terug kijken. Morgen een nieuwe dag en nog voldoende te ontdekken op dit prachtige eiland.