Le chateau de Chenonceau

Frankrijk, Blois

Het koelt s'nachts nauwelijks af en de aanwezige ventilator is niet toereikend om met deze hitte af te rekenen, daardoor wordt onze nachtrust behoorlijk verstoord. Desalniettemin zijn wij vroeg uit de veren en na een goed ontbijt nemen wij de toeristische route naar Chenonceau, wij rijden eerste een stuk langs de Loire en vervolgens dwars door het Franse platteland waar geur van verse gemaaide hooi het beeld van de gele korte geschoren velden completeert. Ook passeren wij diversen pittoreske "Villages fleuris" die door de afwezigheid van enig volk op straat meer op spookdorpen lijken. Verder valt het op dat het Loire dal in het algemeen vlak is en dus uitermate geschikt voor fietstochten. Het kasteel van Chenonceau is zeker niet één van de grootste maar wel één van de mooiste en meest karakteristieke dankzij zijn sierlijke bogen over de rivier de Cher (een zijrivier van de Loire). Ook denk ik het meeste fotogeniek, de afbeelding ervan vind je terug op alle folders en brochures over de Loire kastelen. Voor mij is dit het hoogtepunt van deze kastelenroute. Dit meesterwerk van de Renaissance stammend uit de 16e eeuw wordt in 1547 door Koning Hendrik de Tweede aan zijn favoriete Maîtresse Diane de Poitiers geschonken. Zij is degene die de brug over de rivier laat bouwen. Na het overlijden van deze koning verjaagt zijn weduwe (Catharina de Medici) Diane uit haar onderkomen en geeft opdracht voor de bouw van twee galerijen boven op de brug. Ook laat zij een nieuwe tuin aanleggen naast die van Diane om het geheel meer cachet te geven. De ruime slaapvertrekken zijn gemeubileerd met rijkelijk beklede hemelbedden met uiteraard bijpassende gordijnen en kamerbrede "Gobelains" op de wanden. Een opvallend detail is dat alle ruimtes zijn voorzien van zeer kunstige verse bloemenarrangementen wat de grandeur en de luxe van het geheel amplificeren. Tijdens de eerste wereld oorlog worden de galerijen ingericht als hospitaal waar meer dan twee duizend gewonde soldaten worden verpleegd. De temperatuur die vandaag tot 37 graden oploopt dwingt ons om onze tempo en schema aan te passen, het is te warm. Wij gebruiken een lichte lunch op een schaduwrijke picknickplaats vlakbij het parkeerterrein om een beetje bij te komen. In de middag rijden wij naar Amboise waar wij het kasteel van de buitenkant bewonderen en rondstruinen door de gezellige straten van dit zeer verzorgde stadje aan de oever van de Loire.

Mooi, mooi, mooi! Jammer dat het zo heet is. Hier vandaag gelukkig koeler, hopelijk bij jullie ook.

Lidy 2018-07-28 20:19:25

Heel mooi jullie kastelenroute. Fijne tijd in Spanje!