Bergen - Noorwegen, een “déja-vu”.

Noorwegen, Bergen

Afgelopen nacht gelukkig iets beter geslapen. Na twee volle nachten en één volle dag op zee is er eindelijk weer land in zicht. Vroeg in de ochtend meren wij aan in de tweede stad van Noorwegen, Bergen. Voor ons geen onbekend terrein, dertien jaar geleden was hier het vertrekpunt van onze “voyage” met de “Hurtigruten” naar het noordelijkste punt van Noorwegen. Dit is absoluut niet vergelijkbaar met de reis die wij nu ondernemen. De schepen van de “Hurtigruten” zijn een stuk kleiner, zeer zeker comfortabel maar geen overbodige luxe, men kan niet van een cruise spreken omdat het eigenlijk een lijndienst betreft van Bergen naar Kirkenes aan de Russische grens. Omdat het gedurende zijn trip vele havens aandoet blijft de “Hurtigruten” langs de kust varen. Wij hebben hieraan hele goede herinneringen.
Net als onze eerste keer hier, regent het. Bergen moet haar reputatie als natste stad van Europa hoog houden natuurlijk. Het regent hier gemiddeld 240 dagen per jaar…. Jij zal er maar wonen. Maar het weer houdt ons niet binnen, wij wandelen naar het centrum op zoek naar het “Tourist Office” waar volgens informatie WiFi beschikbaar is wat ik nodig heb voor het publiceren van mijn reisverslag. Als wij informeren over de route naar de vismarkt, loopt een vriendelijke Noorse dame een stuk met ons mee om de weg te wijzen, zij blijkt getrouwd te zijn met een Hollander en spreekt ook vloeiend Nederlands, wat een toevalligheid.
De vismarkt zoals wij het ons herinneren is veranderd in een heuse toerist attractie, naast de broodjes vis kan men zich hier ook nu tegoed doen aan (eland)hamburgers, (rendier)worstje, (Vietnamese) loempia en donuts. Het merendeel van de viskramen is nu ondergebracht in een modern gebouw waar elegante eetgelegenheden zijn gevestigd. Wat een rijkdom aan producten bieden de Noorse wateren, de reusachtige o zo smakelijk “kingcrab”, een enorme variëteit aan schelpen en mollusken, octopus, garnalen in alle maten en niet te vergeten de fameuze Noorse zalm.
Het is een drukte van je jewelste in het centrum, dagtoeristen komen zich “en masse” vergapen aan de oude houten huizen. Naast ons schip is er namelijk nog één van hetzelfde kaliber.
Wij zijn ruim op tijd terug aan boord waar wij nog een lichte lunch gebruiken.
Om 17 uur verlaten wij Bergen. Alvorens wij de Noordzee weer bereiken varen wij door de fjord genietend van het liefelijk landschap. Alle huizen langs de fjord hebben een prachtig uitzicht op het water, sommige gesetteld op kleine eilandjes zijn alléén per boot bereikbaar.
Bij een verdere verkenning van het schip ontdekten wij nog een “tennis court”, een “jogging trail”, op de boeg een grote salon met panoramazicht en nog wat eet-en drinkgelegenheden.
Voor het diner houden wij het simpel en aan het eind van de avond bezoeken wij opnieuw het theater waar een zeer getalenteerde pianist optreed. Het is een genoeglijke avond.

Water loopt me in de mond bij de foto’s van de vismarkt.

Marjon 2023-08-29 12:18:54

Het klinkt allemaal geweldig! En Sylvain, schaaldieren volop!

Tea 2023-08-29 14:36:50

Zoals gebruikelijk weer prachtige plaatjes! Geniet ervan.