Sao Jorge

Portugal, Velas

Vanochtend alweer vroeg uit de veren, 6 uur. Dit noemen wij een actieve vakantie, straks moeten wij een rust vakantie er achteraan boeken om bij te komen. Na een overtocht van 1uur en 20 minuten komen wij aan, per boot (zoals het eigenlijk hoort als je een eiland bezoekt) in Velas, de hoofdstad van Sao Jorge. Hoofdstad is wel een groot woord, vergelijken met Velas, is Hoofddorp een wereldstad. Wij zijn vandaag ook heel snel klaar met onze "traditionele" stadstoer. Hoe verder wij reizen, hoe kleiner de steden. Het is prachtig weer, volop zon en heerlijk warm, om daarvan maximum te profiteren gebruiken wij onze lunch op een van de weinige terrasjes. Wij logeren de komende twee nachten in hotel Sao Jorge Gardens, en zijn deze keer helemaal verrukt van de kamer, vooral van het uitzicht. Wij kijken vanaf onze balkon uit op de andere kant van het eiland Pico, fantastisch uitzicht en nu zonder bijbetaling. s'Middags met de auto op stap om Sao Jorge te gaan ontdekken. Ik weet het, ik val in herhaling, maar oh! wat is het hier mooi. De kilometerslange hagen van hortensia's die de weg aan beide kanten flankeren zijn hier hoofdzakelijk wit... voor de verandering. De toppen van de bergen zijn hier duidelijk minder scherp getekend, hun ronde vormen rijkelijk met groen bedekt lijken op zachte kussens. Het groen die eveneens de kliffen bedekt lijkt tot in zee te reiken. Dit alles maakt het landschap liefelijker. Zoals gewoonlijk gaan wij "off road" om het meest westelijke punt van het eiland te bereiken, deze keer keren wij halverwege om. De weg werd steeds slechter en de kuilen steeds dieper. Het is gewoon niet verantwoord om verder te rijden met een personenauto. Later in de middag horen wij van iemand anders dat hij ook was teruggekeerd. Wijs besluit dus. Vanavond zijn wij allebei een beetje moe en na de copieuze lunch van vanmiddag hebben wij geen zin om uit te gaan eten. Jan heeft wat "happerij" bij de supermarkt gehaald. Wij gaan lekker "chillen" op de kamer met voor mij een glaasje wijn erbij en voor Jan een "cerveja sem" (alcoholvrij biertje). Morgen zijn wij er helemaal weer bij.