Één dag toeren

Frankrijk, Saint-Cast-le-Guildo

Weer een stralend warme dag. Vandaag wil ik eigenlijk niets doen, gewoon een dag relaxen, uitrusten en zonnebaden aan de rand van het zwembad. Wij zijn altijd zo actief op vakantie dat wij gewoon vergeten een rustdag in te plannen. Als ik me net geestelijk ingesteld heb op een dag "farniente" komt Nol met het voorstel om de wekelijkse zondagsmarkt van Sainte Lunaire waar Jolanda (hun vriendin) een marktkraam beheert, te bezoeken. Ik hou van markten omdat ze in het algemeen een afspiegeling zijn van de lokale bevolking. Ik ben dus gauw om. Opnieuw stappen wij in het camperbusje van Sacha en Nol. Jij kunt aan de huizen, de klanten maar ook aan de prijzen op de markt, merken dat Sainte Lunaire bepaald geen arm dorpje is. Jolanda weet ons te vertellen dat het de "Blaricum" van de regio is. Op de markt kopen wij onder andere een klont karneboter van de boer, het mag uitzien als een gedeukte homp, de smaak is heerlijk puur. Wij nemen de toeristische route terug naar de camping en komen langs een aantal stranden. Hier geen fijn zand meer maar kiezelstenen en rotsen, eigenlijk meer Bretagne zoals ik het mij voorgesteld heb. Het is eb, de bootjes vallen op het droge en de zee laat grijze glibberige zandbanken achter, het blijft een bijzonder schouwspel. Wij stoppen ook bij "Le Barrage" (dam), een sluissysteem die de monding van de rivier de "Rance" met de zee verbindt, weer zo'n technisch hoogstandje. 's Avonds komt Jolanda bij Sacha en Nol eten en wij worden van harte uitgenodigd om aan te schuiven.