Cap Frehel en Erquy

Frankrijk, Erquy

De zomer begint met een stralende dag, volop zon en met een temperatuur die tot 29 graden oploopt hebben wij echt niets te klagen en dit in Bretagne nota bene. Wij hebben ons weer gevoegd bij onze reisgenoten en vandaag gaan wij met hun camperbusje de kleinere wegen langs de kust verkennen. De lange brede stranden van fijn goudkleurig zand liggen er verlaten bij, op enkele badgasten na, geen Zandvoortse of Scheveningse taferelen op een mooi zomerdag waar een ieder probeert een vierkante meter te bemachtigen, jij hebt hier alle ruimte die je je wensen kunt. Onze trip brengt ons naar "Cap Frehel", een mooi en ruig natuurgebied waar brem en heide bloeien. De hoge kliffen en de steile rotsen in zee bieden bescherming aan verschillende broedende vogelsoorten. Wij rijden vervolgens naar de badplaats Erquy, waar wij graag willen lunchen, helaas is het bijna 15 uur en geen enkel restaurant accepteert ons nog. Onze enige optie is een kermiskraam met "crêpes, gauffres en beignets". Jan en ik kiezen voor de beignet (groot luchtig oliebol) met slagroom. De beignet wordt opengesneden en er wordt ongeveer 1,5 liter slagroom in gespoten. Voorlopig voor mij geen slagroom meer. De "crêpes" van Sacha worden maar aan één kant gebakken, wat volgens mij niet hoort. De "gauffre" (waffel) van Nol is ok. Enfin, wij kunnen niet spreken van een bijzondere culinaire traktatie maar de magen zijn weer gevuld. Vanavond met elkaar BBQ dus eerst naar de supermarkt om wat proviand in te slaan. Sacha en Nol hebben kleine "kant-en-klaar" BBQ's meegenomen, een groot succes is het niet het wordt meer "barbeknoeien" dan barbecuen, uiteindelijk wordt het vlees onder de gril van hun comfort in de tent afgebraden, dit doet geen inbreuk op de gezelligheid.