Rosenborg, de ronde toren en de botanische tuinen

Denemarken, Kopenhagen

Wij beginnen de dag met een bezoek aan "Rosenborg". Dit 400 jaar oude kasteel, omringd door de mooie "Koning's tuinen", is gebouwd in opdracht van Koning Christiaan IV als het "plezier paleis" waar exorbitante feesten werden gehouden. Vanaf 1700 verliest het kasteel zijn residentiële functie en wordt het een opslagplaats voor verzameling van antiek, zeldzame en vooral kostbare objecten waar de gasten van de koning zich aan kunnen vergapen. Sinds 1838 is Rosenborg een museum. Een lange rij belangstellende wacht geduldig bij de kassa om entréekaartjes te kopen, er ziet niet anders op dan aan te sluiten. Er zijn verschillende vertrekken te bezoeken verdeeld over drie verdiepingen en een kelder. Wat eerst opvalt is de donkerheid van de kamers, jij zou verwachten dat in een land die niet bepaald bekend is om zijn zonneschijn, men juist meer licht in het interieur zou willen creëren. Waarschijnlijk is dit de consequentie van een overdaad aan decoraties, elke centimeter vloer, plafond en wanden is bewerkt of beschilderd, de meubels vol ornamenten en liefst goudkleurige tierlantijnen maken het nog drukker, een smakeloze exhibitionisme aan weldaad. Wat een contrast met de pure en strakke lijnen van het tegenwoordige design waar de Denen om bekend zijn. In de kelder bevindt zich een verzameling antieke wapens en de schatkamer waar de kroonjuwelen worden tentoongesteld. Na de lunch lopen wij richting de "Rundetaarn" (ronde toren), wederom een opdracht van Koning Christiaan IV. De toren die gereed stond in 1642 was het eerste deel van het "Trinitatis complex" dat in één gebouw een kerk, een universiteitsbibliotheek en een observatorium verenigde. Geen trap of lift maar een ellipsvormige weg leidt je naar een hoogte van 35 meter waar je van een 360 graden uitzicht over de stad kunt genieten. Het observatorium voorzien van een heuse telescoop is nog steeds in functie voor de hobbyisten. Na twee dagen paleizen, kerken en torens wordt het tijd voor wat afwisseling, wij kiezen om te gaan vertieren in de botanische tuinen die met een oppervlakte van 10 hectare een groene oase vormen in het centrum van de stad. De ontluikende bloesem aan de bomen en de bloeiende rododendrons verwarmen zich aan de lentezon. De tuinen die onderdeel van de universiteit zijn, herbergen meer dan 13000 zowel inheemse als uitheemse species. Een 18e eeuwse glazen oranjerie biedt bescherming aan de exotische soorten. Een bekende attractie van Kopenhagen laten wij bewust links liggen, het amusementspark "Tivoli", wij voelen er niets voor om van de achtbaan af te glijden tussen de gillende pubers, niks mis mee maar die tijd hebben wij gehad. Een eigenaardigheid van dit land wil ik even benoemen, in vele horecagelegenheden en zelfs in sommige musea wordt geen onderscheid gemaakt tussen dames en heren toiletten, goede ontwikkeling lijkt mij, ben je gelijk van de transgender toiletten discussie af. Ondanks de vermoeide voeten lopen wij nog naar het "Christianshavn" eiland, voormalig grondgebied van de Deense Marine. Na hun vertrek naar een nieuwe basis in de jaren 90 is het het domein van de Yuppen. Oude pakhuizen zijn getransformeerd in luxe onderkomens, oude fabrieken in kunst ateliers en galeries. Op dit eiland vind men ook het monumentaal eigentijdse operahuis. Wij maken nog een laatste wandeling langs "Nyhavn" om afscheid te nemen van onze toch favoriete stek alvorens wij naar het hotel terugkeren. Tijdens het diner, vanavond in het hotel, herinneren wij ons plotseling dat wij nog een kaartje hebben voor de stallen van Christianborg, te laat... Jammer.