Van Étretat naar Colleville-Sur-Mer

Frankrijk, Colleville-sur-Mer

Het was wederom een koude nacht maar de zon schijnt rijkelijk, tot nu toe hebben wij niets te klagen over het weer. Een tocht van 164 km langs plattelandsweggetjes brengt ons vandaag naar Colleville sur Mer, een plaats aan de "Ohama Beach" één van de "invasie stranden". Bij Le Havre (grootste haven van Frankrijk) passeren wij "le pont de Normandië" een enorme hoog tolbrug over de monding van de Seine, een indrukwekkend voorbeeld van technische bouwkunde. De charmante stad Honfleur met haar goed bewaarde oude centrum waar vele vakwerkhuizen te zien zijn en haar gezellige haven waar talloze restaurants opgesierd met kleurrijke parasols hun specialiteiten aanbieden, is zeker een bezoek waard. Het water loopt ons in de mond als wij langs de volle terrassen lopen waar oesters, krabben kreeften en nog meer super verse zee lekkernijen smakelijk worden verorberd door de aanwezige gasten. In de houten "Sainte Catherine" kerk, één van de top bezienswaardigheden van de stad, branden wij een kaarsje ter nagedachtenis aan onze dierbaren. Bij het vervolgen van onze route worden wij blij verrast door de talloze vlaggetjes die elk huis, kruising, overheidsgebouwen, zelfs in de kleinste dorpen, versieren. De Franse vlag wappert gebroederlijk naast de Amerikaanse, Engelse of Canadese. Men laat niet de 70ste D-Day verjaardag onopgemerkt voorbij gaan. De bevrijders worden hier niet vergeten en dat is goed ook. Camping "le Robinson" waar wij neerstrijken is wederom een goed verzorgde camping met alle benodigde faciliteiten en maar één kilometer van "Ohama Beach" verwijderd. Morgen staat in het teken van D-Day, ook "Wij" willen er aandacht aan schenken.