Walvissen spotten

Canada, Tofino

Vandaag geen kilometers vreten. Wij laten de camper op zijn plek staan en gaan naar het dichtbij gelegen dorp Tofino. Wij stappen bij Nol en Sacha in de camper om de 4 kilometers te overbruggen naar het centrum. Eerst nog wat geld uit de muur trekken. Het lukt niet, wij proberen een andere kaart ook deze werkt niet. Dit bezorgt ons een zeer onprettig gevoel, jakkes... Niet bij je geld kunnen. Het zal wel goed komen maar toch en dat terwijl de creditkaart van Jan ook al zijn limiet heeft bereikt. Maar wij laten ons dag niet verpesten, met mijn creditkaart kopen wij twee tickets voor de walvissentocht. Omdat wij nog even de tijd hebben voordat de boot vertrekt, gaan wij Tofino verkennen. Het is een kleine plaats waar veel actieve alternatieve jongeren, een nieuwe generatie hippies zou je het kunnen noemen, bivakkeren waardoor een prettige vakantiesfeer ontstaat. Tijd om ons naar de boot te begeven, wij hebben een beetje het gevoel dat het niets zal worden maar deze keer hebben wij het mis. Na een poosje varen komen wij een bultrugwalvis tegen, één van de grootste wezen die in ons wereldzeeën rondzwemt. Natuurlijk verwacht je dat zo'n beest ook een magnifieke sprong maakt net voor de lens van je camera, maar dat gebeurt helaas alleen in mooie TV documentaires. De zeereus laat af en toe een stukje rug zien, spuit even voor de show en gaat weer kopje onder. Pas na 20 minuten krijgen wij uiteindelijk een stuk van de staart te zien wat met veel hoooo's en haaaaa's wordt ontvangen. Naast onze, nogal luie walvis, zien wij ook zeehonden en zeeleeuwen. De zeeotters zijn ook van de partij eveneens de zeearenden en dit allemaal in een prachtige decor, kortom een zeer geslaagde tocht. s'Avonds nog nagenieten met een glaasje in de hand rond het campvuur.