Het is zover

Nederland, Paterswolde

Het is zover. Vandaag gaat het gebeuren, voor het eerst van ons leven gaan wij kamperen, wel in stijl, wij gaan op stap met een camper. Dit camperavontuur is als test bedoeld voor een eventuele campervakantie van 3 tot 4 weken in Canada.
Wij zitten in de uitzonderlijke luxe positie dat we over de camper van Lommy en Wietske (zus van Jan en zwager) mogen beschikken voor een weekje, daar zijn wij heel dankbaar voor.
Uiteraard is er eerst proef gereden en zijn wij door Lommy uitgebreid geïnstrueerd over het gebruik van de camper evenals de gewoontes op de camping. Hoe goed wij ook voorbereid zijn blijft het spannend als wij met z'n tweeën op stap gaan. Uitgezwaaid door Lommy en Wietske verlaten wij Paterswolde rond 10uur. Ons doel voor vandaag is een camperplaats bij de jachthaven van Hasselt in Overijssel. Wij besluiten de hoofdwegen te vermijden en kiezen voor de toeristische route, wij rijden via Vries, Norg, richting Steenwijk via kleine landweggetjes en genieten onderweg van een, nog voor ons onbekende, schitterend stuk Drenthe en Friesland. Het weer werkt mee, het is zonnig, droog en warm…. wat wil je nog meer, wat is Nederland toch mooi onder de zon. In het bos bij Appelscha stoppen wij voor een kopje koffie uiteraard zelf gezet in de camper, want je moet tenslotte met zo’n auto leren omgaan. Alles gaat goed tot we de bak waar de stoelen en tafel opgeborgen worden willen afsluiten. De sleutel weigert noch links, noch rechts te draaien. Verderop vinden wij een garage die ons probleempje kan oplossen, ruim een half uur later en 25 euro armer kunnen wij onze reis voortzetten met een bak die op slot kan. Even later stoppen wij om de lunch klaar te maken in onze luxe boordkeuken. Daarna maken wij een wandeling langs de hunebedden op de Havelter berg.
Het is ongeveer 15uur als wij aankomen bij Jachthaven “de Molenwaard” in Hasselt. Wij melden ons aan bij de slagboom waar via de intercom instructies krijgen waar de camper geplaatst kan worden. Nu wordt het weer spannend…. Dat ding op zijn plek zetten, blokken eronder om het ongeveer waterpas te krijgen en vervolgens de stroom aansluiten, dit alles gadegeslagen door de medecampeerders. Alles verloopt zoals het hoort en als "ervaren kampeerders” kwijten wij ons van onze taken. Natuurlijk knopen wij een babbeltje met de buren aan want op een camping moet je je sociaal opstellen nietwaar. Wij staan hier met niet meer dan drie campers, lekker rustig. Wij hebben een mooie plek pal aan het water met uitzicht op alle bezigheden die een jachthaven c.q. werf biedt.
Het centrum van de stad ligt op een steenworp afstand van de jachthaven. Hasselt is een mooie, kleine stad, de mooie panden en grachten getuigen van een rijke geschiedenis. De avondmaal wordt genuttigd aan de kade waar wij onze stoelen en tafel hebben opgesteld. Wij genieten van het uitzicht en de zwoele zomeravond met een glaasje wijn in de hand en voor Jan een kopje koffie tot de opkomende wind en regen ons naar binnen jaagt. Wij kijken trots en voldaan terug op onze eerste "camperdag" en met het geluid van de kletterende regen op het dak proberen wij in slaap te komen.