Christianborg, de kathedraal en het stadhuis

Denemarken, Kopenhagen

Het inbegrepen ontbijt in het hotel is niet helemaal naar Jan's wens, hij mist de haring, de zalm en zijn ei is onvoldoende gekookt, het is verder een prima ontbijt met opvallend veel "eco" en duurzame geproduceerde producten, dit is overigens een tendens die je veel tegenkomt in de stad, veel cafés en restaurants bieden dergelijke producten aan. Het weer is vandaag een stuk grimmiger dan gisteren, de zon speelt verstoppertje achter de wolken, de temperatuur is gedaald en een behoorlijke koude wind maakt het aanzienlijk minder aangenaam. Het houdt ons toch niet binnen, wij draaien de sjaal dubbel om de nek, knopen onze jassen dicht en gaan op stap. Wij starten met het koninklijke paleis "Christianborg" waarin het Parlement en de Premier gevestigd zijn. Een deel van het paleis wordt door de koninklijke familie gebruikt voor officiële ceremoniën, zelf hebben zij gekozen in de "Amalienborg" te wonen. "Christianborg" kent een bewogen geschiedenis die terug gaat tot in de 10e eeuw, de ruïnes van de voormalige gebouwen bevinden zich onder het huidige Paleis die na twee grote branden in 1694 en 1884 opnieuw opgebouwd is, jij zou het Christianborg 3.0 kunnen noemen. Naast de ruïnes bezichtigen wij ook de majestueuze receptie zalen met al hun pracht en praal, de oorspronkelijke keuken met een batterij aan attributen die een koperboef zou doen kwijlen, en de sobere koninklijke kapel. De stallen hebben wij nog te goed, die kunnen wij later bewonderen, het toegangskaartje blijf namelijk één maand geldig.... handig en slim. Na die uitgebreide visite wordt het tijd om gehoor te geven aan onze knorrende magen die na het consumeren van een heerlijke burger weer tot rust komen. Er ontstaat bij ons wat verwarring wanneer wij de kathedraal "Onze lieve vrouw" betreden, er wordt namelijk vermeld dat dit een "Lutheriaanse" kerk is. Het interieur is inderdaad sober zoals je het kun verwachten in een protestante kerk maar de naam en de titel "kathedraal" passen helemaal niet bij deze religieuze leer. Een aardige informante klaart het mysterie op...Voor dat Denemarken het protestantisme omarmde waren het de katholieken die hier de scepter zwaaiden, de kerk is aangepast maar heeft zijn oorspronkelijk naam behouden. Wij wandelen verder door de winkelstraten die ons eigenlijk niets te bieden hebben, waar ketens als Burgerking, H&M en talloze anderen hun dependance hebben gevestigd zoals in elke winkelstraat ter wereld (of in ieder geval in Europa), de lelijke en vervelende kant van globalisering. Het statig stadhuis uit rode stenen opgetrokken dateert uit het einde van de negentiende eeuw en is geïnspireerd op het stadhuis van Siena. Het is een enorme bouwsel die veel gangen en galerijen bevat waaraan veel versieringen zijn aangebracht, wat mij betreft te veel, geschilderde plafonds en portieken, beelden van o.a. draken en gargouilles, een mix van diverse stijlen wat bij mij overkomt als een incoherent geheel. Verbluffend is dat dit overheidsgebouw vrij toegankelijk is voor publiek zonder enig veiligheidscontrole, jij kunt het hele complex doorkruisen zonder dat iemand je iets vraagt, is dit nog wel verstandig anno 2017? Het, ondanks de versieringen, sombere karakter van dit gebouw geeft ons een beklemmend gevoel, wij gaan er snel weer uit. De kleurrijke huizen van het oude centrum omzoomd door de vele terrassen weten ons weer op te vrolijken. Wij passeren eigenaardige winkeltjes en bedrijven waaronder de "Konditori La Glace" waar een lange rij zoetekauwen voor de deur wachten totdat een tafeltje vrij komt.... En nee deze keer sluiten wij niet aan. Vanavond geen liflafjes op ons bord wij houden het op "Fish and Chips" aan de Nyhavn.