“Osaka Castle” en Dotonbori.

Japan, Osaka

Wat een rampzalige nacht, het wordt te warm op de kamer, omdat wij geen echte liefhebbers van airco zijn, openen wij het raam voor wat frisheid. Geen goed idee, de herrie van op volle toeren draaiende motoren van auto’s die blijkbaar s’nachts de openbare weg als race baan gebruiken, aangevuld door de loeiende sirenes van de politiewagens die waarschijnlijk die kamikaze chauffeurs achterna jagen, houden ons uit onze slaap. Het gaat maar door en door. Wij sluiten toch weer het raam en zetten de airco aan. Na een poosje wordt het weer te koud. Als het daglicht aanbreekt vallen wij uiteindelijk in slaap met gevolg dat wij pas om 10.15uur wakker worden. Wij komen vandaag langzaam op gang, het is al 12.30uur wanneer wij gereed zijn om iets te ondernemen. Bij het kopen van een dagkaart voor de metro bij de automaat schiet een behulpzame medewerker ons te hulp, de Japanse karakters en de summiere Engelse vertaling ervan maken het geen eenvoudige klus. “Osaka Castle” staat vanmiddag op ons programma. Het kasteel, één van de meeste bekende van Japan, dateert oorspronkelijk uit de 16e eeuw maar is in de loop der tijden meerdere malen verwoest door vijandige aanvallen en tot twee keer toe volledig afgebrand. Het heeft ook veel restauraties ondergaan waarvan de laatste in 1997 is afgerond.
Het kasteel die in volle glorie pronkt in een uitgestrekt groen park is absoluut een fraai aanzicht, het interieur vinden wij minder interessant, geen mooie gemeubileerde zalen of oude ornamenten maar vooral veel tekst die uitleg geven over de bewogen geschiedenis van het monument. De twee antieke samoerai kostuums en de fijn geweven wandkleden vinden wij wel mooi. Misschien worden wij te veel afgeleid door de enorme drukte van vandaag, de “Golden Week”, een belangrijke feestweek, is net begonnen. Vier nationale feestdagen vallen samen in deze periode wat het aantrekkelijk maakt voor Japanners om te reizen en de bezienswaardigheden van hun land te bezichtigen, gezien het feit dat zij weinig vrije dagen krijgen van hun werkgevers is dit een welkome vakantie. Over het weer hebben wij niets te klagen, de zon schijnt en de temperatuur loopt op tot 27 graden.
Na de lunch maken wij een lange wandeling door het omringende park waar de rhododendron met een gevarieerd palet aan kleur prachtig in bloei staat.
Met de metro terug naar het hotel om ons op te frissen alvorens wij naar “Dotonbori” gaan. “Dotonbori” is een van de meest populaire toeristische bestemmingen van Osaka, de straat loopt parallel aan het Dotonbori-kanaal. Het is een populaire winkel- en uitgaanswijk. 's Nachts wordt het verlicht door honderden neonlichten en digitale borden. Het is hier levendig en gezellig. Een geschikte plek vinden voor het diner valt niet mee ondanks de ontelbare horecagelegenheden, of is het helemaal vol, of te “fastfooderig”. De dure “Kobe beef” laten wij ook aan ons voorbij gaan. Tenslotte ontdekken wij een kleine “sushi restaurant” waar wij nog plaats is. De clientèle bestaat uitsluitend uit Japanners, voor ons een goed teken. Wij doen ons tegoed aan verrukkelijke sushi’s die stuk voor stuk vers voor onze neus worden bereid. Ik ben normaal gesproken niet echt een fan van sushi’s maar deze lust ik echt wel. De erbij geserveerde sojasaus is voller van smaak dan die wij kennen in Nederland, misschien iets zouter maar met een vleugje zoetigheid, heel anders en absoluut lekkerder.

Leuke foto’s en de sushi’s zien er heerlijk uit. Veel plezier!

Peggy 2024-04-29 12:57:53

Jammer van de nachtrust, hopelijk slapen jullie iets beter vannacht. Wel weer mooie foto's!