Taganana

Spanje, Canarische Eilanden

Afgelopen nacht heeft ons buurman zich koets gehouden dus worden wij bijna zo fris als een hoentje waker. De zon schijnt volop, er is geen wind, een perfecte dag om te toeren. Wij hebben veel kilometers voor de boeg, wij rijden namelijk naar het uiterste noordelijke punt van het eiland naar de plaats Taganana. Behalve zijn exotische klinkende naam heeft Taganana aan zich niet veel te bieden, de weg er naartoe daar gaat het om. Via de snelweg rijden wij naar Santa Cruz, de hoofdstad, om zo snel mogelijk in het noorden te geraken. Voorbij de stad slaan wij een kleine smalle bochtige weg in richting Taganana. Als wij de weg oprijden worden wij vergezeld door ongeveer 50 auto's met te hard ronkende motoren en piepende banden bestuurd door kamikaze opgeschoten jongeren. Hier heb ik weinig zin in, bij de eerste gelegenheid ga ik aan de kant en laat deze "rally" chauffeurs voorbij gaan zodat wij kunnen genieten van onze tocht. Het landschap hier is werkelijk schitterend en misschien wel het meest indrukwekkend van het hele eiland. De scherpe puntige pieken van de bergen tekenen zich af tegen de strakke blauwe lucht, de flanken zijn bedekt met uitbundige vegetatie, de dorpjes hangen er als het ware tegenaan. Hoewel wij er nog nooit geweest zijn doet het ons denken aan Hawaï. Het "wauwww" effect is groot. Wij vervolgen onze route richting La Laguna, de oude hoofdstad en tevens universitaire stad, door de dicht begroeide bossen, hier groeien de kruinen van de bomen over de weg heen naar elkaar toe waardoor tunnels ontstaan het is er op sommige plekken zo donker dat wij de koplampen aandoen. Op de terugweg naar het zuiden stoppen wij in El Médano bij de misschien wel opmerkelijkste bedevaart oord die er bestaat. De "Cueva del Hermano Pedro", Pedro (Peter), de lokale heilige was een geitenhoeder die in een grot woonde met zijn kudde, op een dag kreeg hij een teken van God met de missie om de armen te helpen ongeacht hun geloof of afkomst. Hij vertrok naar Zuid-Amerika en voldeed daar zijn plicht. De lampen van de start/landingsbaan opgesteld boven de grot ontheiligen de plek, de luchthaven is namelijk om de hoek. De plaats El Médano is een geliefde trekpleister voor de (kite)surfers, het waait hier namelijk altijd, de door erosie uitgesleten rotsen zijn er het bewijs. s'Avonds flaneren wij langs de vele hotels, restaurants en winkelcentra dat Playa de las Americas te bieden heeft. Alles ziet er schoon en zeer verzorgd uit, de duizenden flikkerende lichtjes die ter gelegenheid van de feestdagen zijn aangebracht geven het een extra cachet.