Bye Bye Kopenhagen

Denemarken, Kopenhagen

Vandaag komen de meegenomen paraplu's te pas, de zon heeft plaatsgemaakt voor donkere wolken en druilerige regen, een koude wind steekt de kop op wat ons plots terugwerpt in de winter. Wij hoeven ons niet te haasten, onze vlucht vertrekt pas in de namiddag. "Amalienborg" is om de hoek en daarom zeer geschikt voor een laatste activiteit. Dit paleis bestaat uit vier losse vleugels waarvan het geheel een cirkel vormt. Het is de huidige residentie van de koninklijke familie, Koningin Margaretha en haar Franse echtgenoot Henri verblijven in de zuidelijke vleugel en hun telg bezetten de andere gedeeltes. "Amalienborg" geeft ook onderdak aan een museum, welke wij bezoeken. Wij hopen natuurlijk een glimp te kunnen opvangen van de koninklijke vertrekken maar helaas bestaat het museum voornamelijk uit twee volgepropte werkkamers en veel "koninklijke" prullaria zoals oud speelgoed, stoffige tassen, foto's, een verzameling "nachtspiegels" (weliswaar met een kroon erop) en andere objecten met vooral een emotionele waarde. Blijkbaar heeft de koningin ook moeite om afscheid te nemen van spullen. Even later staan wij in de regen met honderden anderen om de wisseling van de paleiswacht te aanschouwen. Als wij via een omweg naar het hotel terugkeren om onze achtergelaten bagage op te halen komen wij langs de Zweedse Ambassade waar honderden bosjes bloemen als eerbetoon aan de slachtoffers van de "Stockholm aanslag" door medelevenden zijn neergelegd. Wij worden weer keihard geconfronteerd met de wreedheid en gekheid van de wereld waarin wij leven. De luchthaven Kopenhagen Kastrup is een ware walhalla voor de shopaholics, het aantal luxe winkels en horecagelegenheden is ongekend. Wij negeren de vis- en kaviaarbar, de kingkrabsalade van 54,-€ en het broodje kreeft van 20,-€ overschrijden ons budget. Wij nemen genoegen met een boord smakelijke pasta's. Wij spenderen onze laatste kronen aan een stuk Toblerone en flesjes water en wachten rustig af op onze vlucht die ruim een halfuur vertraagd is. Wij hebben genoten van deze stad met haar vele bezienswaardigheden, haar prettige sfeer en vriendelijke bevolking. Waar zal een volgende reis ons naar toe brengen.... Wij hebben nog geen idée.