Een lange reis

Nederland, Hoofddorp

Over drie dagen ben ik jarig dus zoals gewoonlijk rond deze tijd kiezen wij het hazenpad. Psychologen zouden waarschijnlijk dit als vluchtgedrag analyseren, vluchten voor het accepteren van een realiteit dat je niet kan beïnvloeden. Persoonlijk heb ik niet zo veel moeite mee met het ouder worden, natuurlijk merk ik net als ieder ander de beperkingen die daarmee gepaard gaan en vind ik het bekijken van foto's uit de oude doos confronterend maar ik weet ook de voordelen ervan te appreciëren, de levenservaring, de bredere algemene kennis en niet te vergeten de vrije tijd die je als pensionado mag genieten. De tijd terugdraaien is nog niemand gelukt en ik weet niet zeker of ik het überhaupt zou willen.
Als kind al had ik niet zoveel met verjaardagen en in het bijzonder de mijne. Als je op 25 januari geboren bent, precies één maand na Kerstmis heb jij de pech dat je het moet doen met het cadeau van de kerstman, geld voor een tweede cadeau was er in die tijd niet.
Terugkomend om onze escapade, Een aantal dagen naar Londen, waar wij heel lang niet geweest zijn, was een optie, Bilbao eveneens Athene zijn genoemd maar snel concludeerden wij dat een winter City trip in Europa niet echt geschikt is. Wij hebben in deze grijze en druilerige dagen behoefte aan warmte en licht. De keuze is uiteindelijk gevallen op Curaçao, niet dat deze bestemming direct op onze "bucket list" staat maar ach voor de gelegenheid zetten wij het erop in aanmerking nemend een voor ons interessante bijkomstigheid. Wij vliegen namelijk met een Boeing 787 van TUI, te weten het nieuwste paradepaardje van deze vliegtuigfabrikant, ook wel "Dreamliner" genoemd, voor ons een primeur. Voor de liefhebbers volgen hier enkele technische gegevens, dit tweemotorig toestel valt in de categorie "wide body" wat betekent twee gangpaden met aan weerszijde drie stoelen, het biedt plaats aan 307 passagiers, 8 flight attendants en minimaal 2 piloten. Met een hoogte van16,9 m, een lengte van 56,7 m, een vleugelwijdte van 60 m en een startgewicht van 227930kg kun je het rustig als grote machine bestempelen. Zeer comfortabel zitten wij op onze gereserveerde "Comfort stoelen" onderzoekend de nieuwe technische snufjes zoals je eigen videoscherm en de knop die de grotere ramen verduisterd in plaats van de ouderwetse luiken. Een bijzonderheid is dat het "niet roken teken" helemaal verdwenen is, eindelijk is het niet roken aan boord als standaard geaccepteerd.
Door een forse tegenwind doen wij er 10 uur over om Aruba te bereiken waar wij een tussenlanding maken alvorens wij onze reis naar onze eindbestemming voortzetten.... Het oponthoud zou 1 uur duren. Helaas vertoont onze vliegmachine kuren en de vliegtuigdokters (lees technische dienst) moet er aan te pas komen. Na 3,5 uur sleutelen is het toestel weer gereed om de laatste 15 minuten durende vlucht naar Curaçao uit te voeren. De immigratie procedure verloopt vlot en soepel en na een busrit van ruim 1 uur bereiken wij eindelijk ons hotel.... Het is inmiddels 5 uur in de ochtend Nederlandse tijd, wij pakken nog niets uit, wij zijn bekaf en duiken gelijk ons bed in.

Leuk he? Zo'n splinternieuw toestel?

Nico & Kitty 2018-01-23 21:25:55

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag Sylvain. Geniet van het warme weer en al het moois dat het eiland te bieden heeft. Ik kijk uit naar de verslagen, om oude herinneringen op te halen. Wij zijn er ca. 30 jaar geleden ook geweest, ben benieuwd wat er veranderd is.