Fort William - Portree

Verenigd Koninkrijk, Portree

Een nieuwe dag, een nieuw avontuur. Het reisschema van vandaag ziet er als volg uit, wij starten met een treinrit naar Mallaig, daar schepen wij in op de ferry naar Armadale op het eiland Skye om verder met de bus te rijden naar Portree de hoofdstad van het eiland. Zoals ik eerder meldde voer de ferry gisteren niet. Het lijkt ons dus verstandig de stand van zaken te checken bij de rederij alvorens wij onze treinreis aanvangen en in Mallaig blijven stranden. Slecht nieuws, alle afvaarten van vandaag zijn ook gecanceld, de reden daarvan wordt ons niet medegedeeld. Er gaan geruchten rond dat het slechte weer de hoofdzaak is wat ik heel vreemd vind, er is toch geen storm of orkaan gaande. De treinreis gaat dus niet door, jammer want dit blijkt wederom een prachtig stuk te zijn met als hoofdattractie de beroemde spoorbrug waarop de stoomtrein racet die Harry Potter en zijn vrienden naar Zweinstein brengt. Er rijdt ook op deze lijn daadwerkelijk een stoomtrein "The Jacobite" maar hiervoor heb je speciale tickets nodig, ik ben blij dat we die niet geboekt hebben. Het alternatief om Portree te bereiken is per bus, er is een brugverbinding tussen het vaste land en Skye. Drie keer per dag gaat er een bus van Fort William naar Portree voor welke wij dure kaartjes moeten aanschaffen want onze Railpass wordt niet geaccepteerd door de vervoerder, wij hebben geen andere keuze. Wij kunnen om 10.15uur met de eerste bus mee, drie uur later komen wij aan op onze bestemming, veel vroeger dan het oorspronkelijke schema, "elk nadeel heeft zijn voordeel" zoals Johan zou zeggen. Het landschap onderweg is vergelijkbaar met die van gisteren woest, machtig en oneindig, het blijft mooi. Het weer blijft ook helemaal Schots (moet ik er nog iets aan toevoegen?). Ons hotel ligt pal in het centrum van het dorp op ongeveer 50m afstand van het busstation, wel zo handig, onze kamer ligt als enige in een aparte vleugel van het hotel met privé toegang, de inrichting is eenvoudig maar het is heel schoon. Vanwege de drukte reserveren wij alvast bij de "Tourist office" plaatsen voor de bus naar Kyle of Lochhalsh waar wij donderdagochtend de trein nemen naar Inverness. Wij willen graag voor morgen een tour boeken om Skye te verkennen, opnieuw pech want alles is al volgeboekt, nooit geweten dat Schotland en in het bijzonder de Hebriden zo populair zijn bij globetrotters. De medewerker van het toeristenbureau adviseert ons om morgenochtend om 9uur terug te komen, hij zal dan een overzicht hebben van de eventuele annuleringen, "fingers crossed". Tijdens een gesprek met de waard van het hotel horen wij de ware toedracht van het uitvallen van de ferry. Een splinternieuwe vessel, speciaal gebouwd voor de lijn Mallaig-Armadale is ingezet op een andere lijn en vervangen door een oudere exemplaar, die afhankelijk van de getijden, problemen ondervindt bij het aanmeren. De eilandbewoners zijn er woest over.

Zooooooo, je zal er maar wonen!