De storm

Spanje, Canarische Eilanden

Na een goede nachtrust worden wij gewekt door het gerommel van het onweer in de bergen. Als wij de gordijnen open schuiven worden wij getrakteerd op een door moeder natuur aangeboden spektakel. De zwarte lucht wordt verscheurd door de flitslichten die snel op elkaar volgen gepaard gaande met het onmisbare gedonder. Gek genoeg is de wind zwakker dan gisteren maar de regen komt met bakken uit de hemel. Snel veranderen de straten in modderige riviertjes, de durfals die met hun auto's de rotonde voor ons hotel op rijden zien het water stijgen tot onderaan de portieren. Het is duidelijk dat de riolering zoveel water niet aankan. Wij zijn blij dat onze afspraak van vandaag verplaatst is want rijden naar het noorden met zo'n weer zou zeker geen pretje zijn en ook niet geheel ongevaarlijk. Het wordt dus een dagje hangen in het hotel. Gedurende de dag lijkt het af en toe wat op te klaren maar prompt krijg je een nieuwe stortbui op je hoofd. In de middag, tussen de buien door, gaan wij toch even uit voor een wandeling langs de verlaten stranden naar het dichtbij gelegen Los Cristianos. Zelfs de dappere surfers die normaal gesproken ruim aanwezig zijn, wagen zich vandaag niet in zee. Onderweg kunnen wij waarnemen wat voor schade de regen heeft aangericht, ondergelopen winkels alsook laag gelegen hotelkamers, aangespoelde modder op de wegen en stoepen. Wij moeten een aantal keren voor een bui schuilen en het lukt ons aardig droog te blijven tot die ene flinke bui die los barst waar schuilen niet mogelijk is, als verzopen katten keren wij terug naar het hotel. Gelukkig is het niet koud dus zijn wij snel weer droog. Op het lokale nieuws horen wij dat vanochtend alle bootverbindingen tussen de eilanden zijn gestaakt en dat de luchthaven in het noorden gesloten is. Ook de vissersvloot is vandaag aan wal gebleven. De bananenplantages hebben ook veel geleden. Een toerist die in zee ging zwemmen wordt vermist... Tja jij moet wel de denkvermogen van een bezemsteel hebben om met dit weer te gaan zwemmen. Als wij op internet de weersverwachting voor de komende dagen raadplegen kunnen wij niet opvrolijken, morgen wordt nog meer regen verwacht, onze enige hoop is dat de Spaanse meteorologen het net zo vaak mis hebben als de Hollandse. Wij zullen het zien. Wij trotseren de regen om in de avond een hapje te gaan eten, de inwendige mens moet toch verzorgd worden.