De route des vins

Frankrijk, Strasbourg

Wij nemen afscheid van onze comfortabele camping in Strasbourg en trekken verder naar het zuiden. Vandaag geen lange rit, onze bestemming is het dorp Eguisheim, nog geen 100 km rijden, waar wij, vanwege de drukte in deze contreien plaatsen op de camping "Les trois chateaux" hebben gereserveerd. De eerste 30 km leggen wij af via de autoweg om vervolgens ons te voegen op de "departementale", vanaf hier volgen wij de "Route des vins". Ondanks het feit dat wij gisteravond al de route hebben bestudeert gaat de rit niet zonder horten en stoten, wij nemen verschillende malen de verkeerde afslag of wij missen hem wat ons veel tijd kost. Onderweg bezoeken wij o.a. de dorpen Barr en Dambach la Vigne, waar alles om wijn draait, elke vijftig meter vind je wel een "cave". De dorpen zijn schilderachtig met hun karakteristieke vakwerkhuizen en overal bloemen. Langs de route passeren wij uitgestrekte velden van wijnranken soms in terrasbouw, soms de natuurlijke lijn van de heuvels volgend. De zondag is in deze regio blijkbaar nog steeds heilig, alles is dicht op een enkele horeca gelegenheden na. Naast de uitstekende wijnen is de Elzas ook befaamd om zijn oeivaarskolonie, laten wij tot nu toe alleen de pluche exemplaren tegengekomen zijn. Het dorp Eguisheim waar wij nu verblijven is in 2016 uitgeroepen tot het mooiste dorp van Frankrijk, morgen gaan wij die bezichtigen, vanmiddag kon het niet meer vanwege.... Je raadt het al.... Regen. Het was vandaag een redelijk korte trip, toch ben ik moe, rijden op kleine wegen veegt meer aandacht en concentratie.

Het ziet er prachtig uit! Morgen vast minder regen......