Laatste dag in Stockholm

Nederland, Hoofddorp

Op het moment van dit schrijven zijn wij veilig en wel thuisgekomen maar ik wil toch nog verslag doen van onze laatste dag in Stockholm om mijn verhaal af te ronden. Omdat onze vlucht naar Amsterdam pas tegen de avond is, beschikken wij over voldoende tijd om iets te ondernemen. Eigenlijk hadden wij een bezoek aan het koninklijke paleis gepland, maar door de vele te lopen trappen en de tegenwerking van mijn rug gaat het helaas niet lukken. Wij kiezen als alternatief om in de buurt te blijven niet alleen omdat mijn rug mij niet toestaat om kilometers te lopen maar ook om de dreigende donkere lucht die inmiddels boven de stad hangt. Het is nog steeds warm en vandaag drukkend. De winkels blijken hier op zondag allemaal open te zijn, het eerste winkelcentrum die wij bezoeken bestaat uit 5 verdiepingen met alléén dure merken, zij zijn hier allemaal vertegenwoordigd in chique boutiques de ene nog mooier dan de ander. Zelfs de huidige uitverkoopprijzen zijn mijlen ver van ons budget. Hoe is het mogelijk dat deze stad die qua inwonersaantal niet groter is dan Amsterdam over zoveel exclusieve boutiques beschikt. Onze PC hoofstraat mag wel inpakken. Wij doen geen aankoop, het is puur voor "le plaisir des yeux" want mooi is het wel. Wij ruilen de vijf sterren winkelcentrum in voor een winkelcentrum met de gewonere werk, de lucht is nog donkerder geworden, en het begint een beetje te waaien, gelukkig staan wij droog als de hel los barst, flitslichten gelijk gevolgd door enorme knallen, het hemelwater komt met bakken naar beneden, het waait ineens zo hard dat het regent horizontaal, de temperatuur zakt met ongeveer 10 graden en binnen enkele minuten zijn de straten helemaal blank inclusief het souterrain van de winkelcentrum waar wij ons bevinden. Goed moment voor de lunch (deze keer binnen) wij kunnen toch geen kant op. Als het weer droog is geworden en de temperatuur terug naar zo'n 27 graden is gestegen, wandelen wij rustig terug naar ons hotel om onze achtergelaten bagage op te halen. Onderweg is goed te zien dat het noodweer schade heeft aangericht, dikke taken van bomen zijn afgerukt, verkeersborden omgewaaid en grote plassen water die het riool niet kan wegwerken, de brandweer rijdt af en aan met loeiende sirenes. Met de airportbus naar het luchthaven waar wij onszelf mogen inchecken bij de automaat. Onze laatste zweedse kronen maken wij op bij Starbuks aan een overheerlijke frappuccino. Na een rustige vlucht landen wij veilig op Schiphol waar wij opgehaald worden door onze buurman Henny. Dank je buurman. Wij hebben genoten van deze mooie stad, wij strepen Stockholm door op onze "bucket list"... Of komt het op de lijst van de (her)bezoeken?