“Wildlands” een belevenis

Nederland, Zuidlaren

Met dank aan de bankgiroloterij van wie wij gratis toegangskaartjes hebben gekregen voor uitstapjes naar keuze zetten wij koers naar Emmen om dierentuin “Wildlands” te bezoeken wat al een tijdje op ons lijstje staat. Wij parkeren de auto op een gigantisch parkeerterrein en gaan op zoek naar de ingang. Er staan geen enkel aanwijzingen naar de te volgen route, verderop spotten wij een in felle kleuren versierd gebouw en concluderen dat dit de ingang is. Fout, wij lopen precies in de tegenovergestelde richting. Eenmaal binnen kijk ik verbaasd om me heen, mijn verwachtingen worden ver overtroffen. Het woord dierentuin is niet meer van toepassing voor “Wildlands”, Multi thema park dekt meer de lading. Naast de dieren die bijzonder ruim en comfortabel gehuisvest zijn in hun nagebootste natuurlijk omgeving is er bijzonder veel aandacht besteed voor het beleving van de bezoeker. Als in een soort avontuurlijk droomwereld word je meegenomen naar andere continenten en snuffel je aan andere culturen. De “Dogon dorp” (een volksstam uit Mali) is er een uitstekend voorbeeld van. Het is met zoveel precisie en gelijkheid gebouwd dat je je even in Afrika waant, heel even krijg ik heimwee naar mijn geboortegrond, alleen de geur ontbreekt. Degenen die ooit op dit prachtige continent zijn geweest zullen begrijpen wat ik bedoel. Als peuter verliet ik Afrika en keerde pas na mijn dertigste voor het eerst terug maar toen ik de deur van het vliegtuig opengooide herkende ik onmiddellijk dat speciale “Afrika geur”, het zat diep in mijn hersenen opgeslagen. Binnen het park verplaatst je je moeiteloos van de Afrikaanse savanne naar de dichte jungle van Zuid-Amerika waar je de wrak van een gecrashte vliegtuig ontdekt, de slingerende apen en de krijsende vogels completeren het beeld. Jij doorkruist de Arabische woestijn in een stoffige treinwagon onder de nieuwsgierige ogen van de kamelen. Met een beetje fantasie voelt het als een grote avontuur. Ik blijf me verbazen over de omvang en de schoonheid van dit park, zoiets heb ik nog nooit eerder gezien, alléén maar lof. Één minpunt wil ik noemen…. de zeeleeuwen show (zij noemen het zeeleeuwen presentatie).Beesten een kunstje leren om het publiek te vermaken is echt niet meer van deze tijd en zou wat mij betreft zelf verboden moeten worden, jammer… een vlek op hun blazoen, wij lopen hier aan voorbij. Wij hebben het geluk gehad om bijna alle dieren die het park herbergt in hun natuurlijke habitat te mogen aanschouwen. Met een vleugje nostalgie denken wij aan die mooie reizen terug, de leeuwen in Kenia, de giraffen in Zuid-Afrika, de boa’s in Zuid-Amerika, de lorries in Australië enz, enz… wat een rijk leven hebben wij.
Voor een tocht door de savannen met een soort treintje staan wij bijna een uur in de rij, het tochtje duurt nog geen 10 minuten, het kan de pret niet drukken. Voor de boottocht door de jungle zijn wij gelijk aan de beurt. Wij dachten ongeveer twee uur op het park door te brengen, het is het dubbele geworden, wij hebben intens genoten.
‘s Avonds trakteren Wietske en Lommy ons op een heerlijke gebakken vis. Wij hebben een fantastische dag beleefd.

Leuk verslag Sylvain. Ik ben het helemaal met je eens, het is prachtig. Was de vlindertuin open of mocht je niet naar binnen vanwege Covid-19.....

Tea 2021-07-14 22:11:19

Wat mooi!

Inr 2021-07-15 08:36:43

Wat een fantastische ervaring moet Wildlands zijn! Nu willen wij er zeker ook heen, aangemoedigd door jouw verhalende relaas Sylvain.