Een rustige dag

Noorwegen, Molde

De oversteek naar IJsland duurt 43 uur dit betekent dat wij vandaag weer een hele dag op zee doorbrengen. Na een rustig ontbijt gaan wij de benen strekken op de wandelpromenade, na drie ronden houden wij het voor gezien, ondanks het mooie weer voelt de zeewind heel koud aan. Om de tijd te doden wonen wij een diamantenveiling bij, de prijzen variëren van 600 $ tot 126.000 $, er wordt niet veel gekocht. Trek in een kroketje? Geen probleem je kunt ze krijgen bij de “Dutch Café” alsmede bitterballen, erwtensoep, stroopwafels en nog meer Hollandse specialiteiten, wij houden het bij de eerste met een kopje koffie.
Om 15 uur zitten wij in het theater voor een informatie bijeenkomst over de steden waar wij zullen aanmeren in IJsland.
Als wij terugkeren in onze hut is alles weer netjes en schoon, op het bed een mooie olifantje van gevouwen handdoeken, twee dagen geleden was het een schattig hondje, wat maken die stewards er toch een werk van. Daarover gesproken, tijdens een kort gesprek met onze steward vragen wij tot hoe laat hij werkt, het antwoord laat ons beduusd achter. De jongens en meisjes in dienst van de rederij werken 8 maanden lang, 7 dagen per week 11 uur per dag. En toch blijven zij vriendelijk, beleefd en met een glimlach op hun gezicht. Dit allemaal om de passagiers een plezierige en aangename reis te bezorgen. Dit bezorgt ons een dubbel gevoel, het riekt naar moderne slavernij maar aan de andere kant is het ook werkverschaffing met verdiensten die boven het gemiddelde liggen van de landen waar de meesten vandaan komen. Zij kiezen hiervoor om hun familie te kunnen onderhouden. Dit is blijkbaar legaal volgens de Amerikaanse wetten, in Europa zijn zulke arbeidscontracten verboden.
De dresscode vanavond is opnieuw “Dressy”, een passende outfit wordt zorgvuldig geselecteerd uit onze meegenomen garderobe, ik treed nu niet tot in de details, de bijgevoegde foto’s spreken voor zich. Ik wil niet opscheppen maar wij behoren wel denk ik tot de top van de beste geklede mannen aan boord. Na een cocktail in één van de bar’s met uiteraard “life music” begeven wij ons naar naar de “dining room” voor het diner. Jan geniet van al het aangebodene, voor mij voldoet een kopje soep. Ik voel me helemaal vol en heb absoluut geen trek, zonder excessen gedaan te hebben is mijn eetpatroon veranderd de laatste dagen wat meestal niet bevordelijk is voor maag- darmpatienten, de binnenboel is aan het protesteren, beter om even rustig aan te doen.
Na vijf dagen aan boord ontdekken wij nog steeds nieuwe plekken, ongelooflijk hoeveel faciliteiten dit schip biedt.
Vannacht zullen wij de poolcirkel passeren op onze route en de klok gaat wederom één uur terug, het is in IJsland 2 uur vroeger dan in Nederland.

Wat zien jullie er weer fantastisch uit !!👌👌 Ik zie straks nog meer uit naar deze foto's dan de rest van de trip 😁❤️❤️ Wat een andere vakantie he?! Maar zo leuk !

Anita 2023-09-01 16:49:04

Geweldig!

Tea 2023-09-01 18:26:54

Knappe man hoor, zo in pak!!!