Andorra La Vella verkennen

Andorra, Andorra la vella

Vandaag laten wij de auto in de parkeergarage, wij gaan Andorra La Vella, de hoofdstad van de dwergstaat Andorra te voet verkennen. Ik had een totale verkeerde voorstelling van dit landje, in mijn gedachten bestond het uit één lange straat met oude stoffige stenen huizen waarin alléén belastingvrije winkels waren gehuisvest. De stenen huizen die zijn er maar die zien er zeer verzorgd en onderhouden uit. De overvloed aan belastingvrije winkels, verspreid over meerdere lange straten, stralen welvaart uit versterkt door de vele kunst. Het is hier veel groter en veel drukker dan wij het ons konden voorstellen. Duizenden mensen van alle pluimage gaan op jacht naar koopjes. Of het daadwerkelijk veel goedkoper is dan de rest van Europa betwijfel ik, ik zie prijzen die mij de wenkbrauwen doen fronsen, maar ja een mens is een makkelijke te beïnvloeden dier, roep "belastingvrije shopping paradijs" en gaan alle remmen en portemonnees los. Ik schat in dat vooral de ongezonde geneugten zoals alcohol en tabak wel aantrekkelijk geprijsd zijn. De stad die een oppervlakte van 12 km2 beslaat ligt op een hoogte van 1013 m geklemd tussen de bergen wat een fraaie aanzicht biedt. De totale oppervlakte van het prinsdom Andorra is 468 km2 en bestaat uit zeven parochies. In de 13e eeuw raakt de geestelijke overheid van Urgell (Spanje) in strijd met het Graafschap Foix (Frankrijk) om de soevereiniteit van Andorra. In 1278 werd het conflict opgelost door het tekenen van een tweeherigheid, die inhield dat Andorra’s soevereiniteit zou worden gedeeld door de Franse graaf van Foix en de bisschop van La Seu d'Urgell. Door dit verdrag kreeg het kleine vorstendom zijn huidige grondgebied en regeringsvorm. Jaren later werden het Franse staatshoofd en de Bisschop van Urgell door middel van een bevelschrift aangesteld als co-prinsen van Andorra, een prinsdom zonder fysieke Prins aan de macht. Het is een soevereine parlementaire democratie, die het historische bestel met twee co-prinsen als staatshoofden behoudt, maar het regeringshoofd de uitvoerende macht biedt. De twee co-prinsen regeren gelijkwaardig met beperkte bevoegdheden die geen veto over overheidshandelingen omvatten. De manier waarop de twee prinsen worden gekozen maakt Andorra tot een van de politiek meest afwijkende landen op aarde. Een van de co-prinsen is de president van Frankrijk, in mei 2017 werd Emmanuel Macron daartoe gekozen, de andere co-prins is de katholieke bisschop van de Spaanse stad La Seu d'Urgell. De defensie van het land valt onder de verantwoordelijkheid van Frankrijk en Spanje. Het parlement telt 28 leden, de premier wordt benoemd door de co-prinsen en deze kiest op zijn beurt zijn ministers (11 in het huidige regime). Andorra is geen lid van de Europees unie en kent derhalve geen vrije verkeer van personen en goederen, dit verklaart de grens. De voertaal is Catalaans en de euro is het wettige betaalmiddel sinds 2002, echter is Andorra pas sinds 2015 zijn eigen euromunt gaan slaan. Al deze informatie heb ik gisteren vergaard gedurende een "guided tour" door het oude parlementsgebouw, een karakteristieke oude stenen huis die dienst heeft gedaan van 1702 tot 2011. Al met al een zeer leerzame dag over het reilen en zeilen van dit bijzonder staatje. Mijn beeld van Andorra is positief bijgesteld.

Interessant!! Goede reis verder!!

Tea 2018-07-29 23:04:51

Nice!!

Nico & Kitty 2018-07-30 00:18:23

Interessant. Nooit eerder iets over Andorra gehoord of gelezen. Nooit te oud om te leren 😊.