Corfu

Albanië, Ksamil

Vandaag gaan we met de boot naar Griekenland. Het eiland Corfu ligt precies voor de kust op een uur varen met de ferry. Na het ontbijt rijden we naar Sarandë. Wat een drukke stad is dat! Bovendien zijn er straten afgesloten, en kan je bij de haven niet parkeren. Dus nemen we een straatje omhoog en parkeren we zomaar ergens. We zijn gelukkig nog wel net op tijd voor de veerboot van Ionian Cruise van 10 uur.
Aankomen in Griekenland is er 1 uur tijdsverschil. Lange rij voor de doune. Met de citybus gaan we voor 2€/pp naar de old town van Corfu stad. We starten met een koffie. En in een zijstraatje gaan we lunchen bij een niet toeristisch Grieks eethuisje. Geen menu, gewoon aanwijzen wat we willen. Gevulde paprika's en gevulde tomaten met rijst en vlees. Bordje groenten, aardappels en brood. Met ieder een drankje erbij hebben wij voor 7€ de man een echt goede, authentieke Griekse maaltijd gehad.
We zijn klaar om Corfu stad te gaan verkennen. Eerst lopen we langs een grote boulevard in de richting van het kasteel. Daar willen we wel een kijkje gaan nemen. Omdat het vandaag blijkbaar "Internationale Musea"- dag is mogen we er zo in. We bekijken een Byzantijnse expositie, en lopen een stuk verder de burcht in. Niet helemaal tot de top, dat gaat te veel tijd kosten. Langs allerlei kleine kerkjes en parkjes komen we bij het St Michael and St George paleis. Hier is een museum voor Aziatische kunst. Ook hier vandaag gratis naar binnen. Wow, wat een fantastische collectie! Toevallig ook precies dat soort kunstvoorwerpen die wij wel kunnen waarderen. Oude nomadische tapijten uit Perzië, boeddha beelden uit allerlei landen, afdeling Japanse kunst, thanka doeken uit Tibet en Nepal, en ten slotte hindu kunst uit India. Echt fantastisch! Buiten dat de voorwerpen schitterend zijn, is het paleis zelf ook erg mooi.
Na al dit moois zijn we ook best wel nieuwsgierig naar de oude binnenstad. Maar daar lopen we ineens midden in. Prachtige oude smalle steegjes, huizen in zoete pasteltinten. Gezellige winkeltjes, en hier en daar een kerkje. We zien er maar van binnen: de Holy Church of Saint Spyridon, deze is overdadig versierd met krullen, goud, iconen, alles blinkt. Grieks orthodox
Lianne koopt een mooie Griekse sjaal in blauw wit, en we kopen ook kumqat likeur, en gedroogde kumqat fruit. Blijkbaar is dat een lokaal produkt wat hier overal verkocht wordt. Ook in natuur sponzen uit zee is volop handel. Corfu stad is zeker een bezoek waard! Toch weer heel anders dan Albanië. We hebben dit vooraf niet gepland, het kwam ineens op om veerboot kaartjes te kopen. Na nog een laatste koffie nemen we een citybus terug naar de haven. Omdat we op tijd zijn, is de douane zo gepasseerd. Het weer slaat ineens om. Het is erg bewolkt, en het lijkt elk moment te gaan regenen. Gelukkig hebben wij in Corfu zelf daar geen last van gehad. Bewolkt, weinig zon en 27°C. Bij aankomst in Sarandë vallen er enkele druppels regen maar het is totaal niet koud. We vinden de auto terug, en dan is het nog een heel gedoe om de stad weer uit te komen. Smalle straatjes, dubbel geparkeerd, en andere verkeers irritaties. Gelukkig zitten wij in het veel kleinere, dorpsere Ksamil. We zijn eigenlijk best moe, dus we kiezen wederom voor restaurant "Basilico". Dichtbij en superlekker eten. Michel neemt een mixed visschotel van de grill, en Lianne gegrilde octopus. Heerlijk! We krijgen nog een raki van het huis. Een mooie afsluiter van de laatste avond in Ksamil.

Mooie foto's met een mooi verhaal!