Shaq al Reesh

Jordanië, Dana Biosphere reserve

Vrijdag 24 maart, Dana Biosphere reseve.
Heerlijk geslapen in die ruime kamer met werkelijk een adembenemend uitzicht op de rift kloof, de Wadi Dana beneden ons.
Nog een laatste keer douchen met full view op de kloof, hoe geweldig is dit zeg!
Er is een eenvoudig ontbijt in het restaurant. Het verbaasd ons wel een beetje dat zo'n best duur hotel geen verse koffie serveert bij het ontbijt. We stellen ons dus tevreden met 2 nescafé de man.
Dan pakken we alles weer in en vertrekken. Dana guesthouse kon ons maar 1 nacht bieden. Daarom verkassen we naar het pas geopende Hobbit Village. Achter de moskee neem je een zandpad en na ongeveer 100 meter ben je er.
We nemen alleen een klein tasje mee voor vandaag, want het pad is niet geschikt voor koffers met wieltjes.

De Hobbit village is echt uber schattig! 4 Hobbit huisjes in een zandwal, 2 houten huisjes en een kraakhelder toilet gebouwtje. We krijgen eerst thee van Youssef.
Daarna pakken we de kleinere tasjes voor de hike van vandaag.
Broer Ahmed gaat met ons mee als gids. We rijden een stukje buiten het dorp waar de Shaq al Reesh trail begint. Het is verboden om hier zonder gids te lopen en achteraf snappen we wel waarom. Je kunt zelf de weg niet vinden soms is er geeneens een pad en bordjes zijn er niet.
We klauteren rotsen op en af. Passeren kleine gedeeltes met water. Overal zijn bloemen. De geur van de bloeiende bremstruiken hangt zwaar in de lucht. Een hele zoete geur, die bremlucht als een zwaar parfum.
Het landschap is geweldig. Veel gekleurde rotsen, en zelfs een siq (nauwe kloof) waar we doorheen moesten klauteren.
We stoppen regelmatig om even te rusten en om te genieten van al dat moois.

We horen steeds vogels fluiten maar zien ze amper.
Wel zien we 2 gave harige harry rupsen, een schildpad en een hagedis.
We doen 3 uur over de hike, Lianne vind hem behoorlijk pittig, Michel draait er zijn handen niet voor om. Ter info: Ahmed heeft de easy hike gekozen.

In de middag eten we een lunch hier, tomaten, thee en volkoren biscuits. Het is immers ramadan. Dan nemen we elk een hangmat. Heerlijk wat lezen, wat heen en weer schommelen. Vogels fluiten volop. Een blauwe kolibrie jaagt een mus weg uit een bloesemboom. Dat was wel het hoogtepunt van deze middag. Wat een heerlijke plek hier!
Tegen 17 uur doen we nog een stuk village trail naar een bron. Je loopt langs allerlei irrigatie kanaaltjes, het is een leuke korte wandeling.

In de avond eten we hier bij Hobbit Village. Hele lekkere soep, kip met rijst en groente, en noten. Salade en jogurt. We raken aan de praat met een jongen uit de Filippijnen die nu in Londen woont. Kan ie mooi wat tips geven voor de volgende reis! Daar willen we in november wel heen. Gezellig etentje en daarna vroeg onder de wol.