Collect moments not things

Macedonië, Skopje

Het zit er weer bijna op. Vandaag vliegen we terug naar Eindhoven. Een laatste ontbijt bij Hotel London B&B, en dan moeten we weer op tijd bij de bushalte voor de airportbus staan. De bus vertrekt om 9.30 uur. Hoewel we aan de vroege kant zijn voor onze vlucht is deze bus onze enige optie. De volgende vertrekt om 12.15 uur en met die bus is onze vlucht van 12.45 uur onmogelijk nog te halen.

Genoeg tijd voor een koffie en ook nog ruim genoeg tijd voor een hele kleine lunch.
We vertrekken om 13 uur. Nog een laatste blik op de besneeuwde bergtoppen rondom Skopje. Bij Eindhoven Airport nemen we de bus naar Oerle.
We hebben een paar erg mooie dagen gehad! Ook Frans heeft enorm genoten, en we hebben samen mooie herinneringen gemaakt. Bovendien hebben we bijna 55 kilometer gelopen in die paar dagen, toch een hele prestatie als je 85 bent!

Samenvattend:
De pluspunten: Macedonië is een erg leuke, nog relatief onbekende bestemming voor enkele dagen. Er is veel te zien en er is een erg leuke bazar in Skopje. Ohrid ligt idyllisch aan het prachtige heldere gelijknamige meer. Ook hier is erg veel te zien maar is het er wel drukker en ook wat duurder.
Over het algemeen is Macedonië erg goedkoop inclusief de entreegelden voor de musea en bezienswaardigheden.
Macedonië heeft een mooie natuur met veel bergen. Het wordt wel het Zwitserland van de Balkan genoemd.

De minpuntjes: De slechte staat van de lange afstandsbussen, en het vele zwerfvuil langs de kanten van de weg zodra je buiten de steden bent.
In de restaurants wordt helaas nog volop gerookt.
Veel bedelende Roma's in de steden.

Eten: erg veel vlees, als je vegetariër bent lijkt me dat nog best een uitdaging in de Balkan.
Daarin tegen is er aan zoetigheid geen gebrek, om de 3 meter is er wel een baklava tentje.
De Macedonische (witte) wijn is erg lekker!

Taal: met Engels kan je redelijk terecht.
Veel mensen spreken ook Duits omdat ze in het buitenlands werkten.
Het Macedonisch schrift is voor ons onbegrijpelijk. Vaak staat ook in ons schrift gelukkig een aanduiding.
Resumé: hele leuke bestemming voor een korte citytrip.
Heb je meer tijd dan zijn er zeker weten meer dan genoeg interessante plekken om te bezoeken!

Was weer leuk om mee te lezen, leuke trip hebben jullie gemaakt.

Inge 2024-03-25 21:39:53

Wat leuk was het weer om met jullie mee te genieten van een inderdaad relatief onbekende bestemming en toch zo dichtbij 😉 En zeker nu je onuitwisbare herinneringen met je vader hebt kunnen maken Groetjes 🤗

Vivian 2024-03-26 08:19:45

Zo'n uitstapje blijkt dus zeer de moeite waard te zijn. Bedankt voor jullie leuke verslagen. Goede reis terug.

Gerda eb Ben 2024-03-26 08:38:55

Lianne ik heb heerlijk meegenoten van jullie korte reis in Macedonië in je reisverslag. En heel fijn dat je vader mee reisde.