Eindelijk blauwe luchten!

IJsland, Mýrdalshreppur

Woensdag 7 juli, Vik y Myrdal.
We staan om 7 uur op. Het is droog buiten, das fijn. Na een ontbijtje van Skyr met granola en thee gaan we richting de veerboot.
Bij de "bakari" kopen we nog 4 van die heerlijke cranberry broodjes voor de lunch straks. Ze verkopen er ook koffie, goed plan! Voor de gratis refill hebben we geen tijd.
De veerboot zit goed vol. Een grote groep kinderen met verkenners sjaaltjes om. En heel veel "bejaarde" toeristen van het tourgroep type. Bij het uitvaren bij de haven staan we buiten, voor op het dek. Je vaart hier vlak langs de imposante vogelrotsen. We zien zelfs enkele puffins over het water scheren. Tof afscheid van Vestmannaeyjar!

De eerste stop ligt vlakbij de veerboot, het is de Seljalandsfoss waterval. Een hele gave waterval waar je achter door kunt lopen. Niet zonder een nat pak te halen want het water stuift enorm. Maar je wil dit toch niet missen!
Het uitzicht vanachter de Seljalandsfoss richting de zee is heel bijzonder. Waar maak je dit nou mee, dat dit kan!
Enfin, zo supernat wordt je er nou ook weer niet van, en 500 meter verder is nog een verstopte waterval.
Deze waterval, de Gljúfrabúi, is inderdaad goed verstopt. Je moet door een smalle kloof waar ook een riviertje doorstroomt. En dan kom je bij een open ruimte met een groot gat bovenin, waar die hidden fall dus gezellig naar beneden klettert. Het is misschien nog wel een vele mooiere waterval dan de grote Seljalandsfoss! Zeer bijzonder!

Als hekkensluiter van de watervallen parade is een stuk verderop nog een prachtig exemplaar in de aanbieding, de Skogafoss waterval. Heel hoog, van 60 meter klettert het water hier van een rotswand. Met de nodige nevel. Maar juist die nevel heeft ook weer voordelen, want met de zon erop (en ja het is een schitterende zonnige dag vandaag), komen er steeds regenboogjes. Heel mooi! Michel loopt nog een pad naar boven naar een viewing platform. Hij komt er enthousiast van terug.

We rijden door een zeer zonnig IJsland. Met groen begraste of bemoste bergen en een gletscher in de achtergrond. Het doet een beetje Oostenrijks aan soms.
Maar ook weer niet, achter de gletscher ligt de vulkaan de Eyjafjallajokull. Iedereen herinnert zich vast nog de uitbarsting in 2010, die gepaard ging met heel veel rook en as. Het vliegverkeer is toen enkele weken stil gelegd.
Het uitzicht op de Eyjafjallajokull is prachtig. De sneeuw schittert je tegemoet.

Dan door naar de zee. Bij Dyrholaey kan je een grote rots op naar een vuurtoren. De 4x4 komt nu goed van pas overde gravel best steil naar boven.... Je hebt uitzicht op het zwarte strand bij Vik (black beach), op de vulkaan en gletscher, en op een grote rots met gaten in de zee. Heel bijzonder ook weer. De witte vuurtoren steekt mooi af bij de strak blauwe lucht.

Door naar het dorp Vik. Vanaf de kerk op een heuvel heb je mooi zicht op de zee en de grote hoge basalt kolommen verderop in de zee.
We gaan hier boodschappen doen, en drinken een koffie in de Icebar.

We slapen vanavond in Vik, vlakbij Reynisfjara black Beach. Op dit zwarte zand staat een formatie van grijze basaltkolommen tegen de rots. De zee is hier heel wild, er wordt gewaarschuwd op borden voor de zeer sterke golven die in het verleden wel eens mensen verrast hebben die werden de zee in gesleurd. Vandaag is de zee ook woest, maar we houden goed afstand.
Door naar de "Farm Lodge". Hier hebben we een room met een view. Over de landerijen, twee kanten op hebben we ramen. De kamer is gezellig ingericht met wollen Ijslandse plaids, en kussentjes met herten erop. Modern, gezellig.
Ook is er een terrein met glamping tenten erop. Soort grote tipi's met echte bedden, een verwarming en electrische deken. Zeer luxe kamperen!
Je ziet dat hier steeds meer die glamping. Een beetje luxe is best fijn ook!
Na het eten gaan we lekker op onze kamer zitten. Rommelen, site bijwerken. Biertje en 'n wijntje erbij. We bellen nog even naar thuis. Het was gewoon weer een super mooi dagje, en met fijn weer. Wel harde wind maar lekker veel zon!

hoi Lian en Michel geweldig die watervallen zoiets zie je nergens anders super mooi groetjes en nog een goeie voortzetting