Wipkip

Filipijnen, Coron

Het ontbijt staat om 7 uur klaar. We hebben gisteren een tochtje geboekt om de prachtige natuur van Coron te kunnen zien. We zijn hier maar 1 volle dag, dus dit is onze kans.
We worden erg vroeg opgehaald, al om 7.45 uur.
We halen ook een "wipkip" op uit de USA.
Ter verduidelijking: wat is een wipkip? Een oudere blanke man die hier een Filipijnse vriendin van soms wel 40 jaar jonger heeft "ingehuurd". Voor een dag, een week of de hele reis. Gaat schijnbaar heel gemakkelijk hier, maar het is natuurlijk gewoon plat sextoerisme.

We reizen met ons 10en, wij, een Filipijnse moeder met zoon en dochter uit Manila, de wipkip van 76 jaar uit de USA, en 2 Spaanse stellen uit Barcelona en San Sebastian.
We gaan vandaag 6 verschillende plekken bezoeken. En we starten met het Kayangan meer. Via een trap met 367 treden omhoog en omlaag moeten we een berg over. En zo ook weer terug. Op de top is een uitzichtspunt met een adembenemend mooi uitzicht.
Crazy beautiful!
Het Kayangan meer is brak en ontzettend blauw.
Het is verplicht om hier met een zwemvest te zwemmen. Dat gaat helemaal niet, je blijft enkel een beetje dobberen. Het zit voor geen meter. Het meer is echter geweldig mooi, er zijn limestone rotsen onder water, en er zijn hele grappige visjes met spitse snuit. We gaan ook nog een paar meter een grot in, en als je er uit zwemt is het water blauwer dan blauw. Zo mooi!
De Filipijnse familie kan niet zwemmen, en snorkelen al helemaal niet. Dat is vaak zo met aziaten, het niet kunnen zwemmen. Zwemles is hier zeker nog geen gemeengoed.

We gaan weer verder naar een nabij gelegen meer, Barracuda lake. Net zo mooi, maar met vlijmscherpe antraciet grijze rotspunten rondom. Prachtig prachtig, en maar een paar trapjes op en af! We plonzen er weer in met het verplichte zwemvest. Op je rug kan je er best goed mee dobberen eigenlijk. Je kunt de rotspunten dan extra goed bekijken.
De Filipijnse familie maakt een tiktok filmpje met een suf dansje. Razend populair is dat hier. Wij slaan graag over.

De lunch is op een prachtig strand in een hutje op Banul beach. Er is krab, heerlijke vis en mosselen. Iets met kip en Filippino power (witte rijst), aubergine salade en fruit na. Het is superlekker allemaal.
Na een tijdje varen we naar een Japans scheepswrak uit de 2e wereld oorlog. Rondom zwemmen zeer veel grote mooie geel/zwart en wit/zwarte vissen. Het is helemaal leuk om daar doorheen te zwemmen met al die vissen rondom je.
Er volgen twee mooie koraalriffen, Balinsasayaw reef, en Malwawey reef. De eerste is een koraaltuin met een diepe afgrond. Lianne spot hier nog een kleine zeeschildpad, wow!
De tweede koraaltuin heeft als bijzonderheid "clams" tweekleppige schelpdieren. Ook hele grote soorten van die clams. Een paar bijzonder grote met een fancy tijgerprintje. De Patty Brard onder de clams zeg maar! De kleinere zijn zeker zo mooi. In aantrekkelijke felle kleuren combinaties om een prooi te lokken. Dan klapt ie snel dicht.
Terug op de boot zijn er gebakken bananen met caramelkorstje.
We varen door naar de laatste stop van vandaag, de Twin Lagoon (tweeling lagune).
Om van de ene lagune in de andere te komen moet je door een lage grot zwemmen. Heel cool!
Het is allemaal zo prachtig, het water zo groen/blauw, en de mooie rotsen die het omsluiten.
De Spanjaard uit Barcelona, (Edo) heeft een drone bij, en hij is er echt goed in! Zo leuk om te kijken hoe hij dat doet, en de beelden van bovenaf te zien! Echt adem benemend mooi!

Het zit er weer op, het was een leuk tourtje.
Hoewel we inmiddels een overdosis aan blauw water en witte stranden hebben gehad, is deze tour toch weer heel anders met lagunes en brakke meren. We hadden het niet willen missen.

In de avond lopen we even naar Coron proper. We eten heel lekker bij een Japans eethuisje. En er is een grote kerstmarkt met een gigantisch grote kerstboom, veel herrie en een kerstmarkt. Toch fijn dat we iets daar vandaan zitten, 15 minuten lopen.
Oh ja, Lianne is nu ook trotse bezitter van een mooie parelketting. Heel blij mee!

Wat mooi allemaal….. M.u.v de wipkip 😉

Vivian 2023-12-06 18:00:38

Dus Kelooma is wel een grote aanrader? Klinkt allemaal heel erg gaaf en ziet er geweldig uit!