Sjiek de friemel

Litouwen, Vilnius

Zaterdag 14 mei, Vilnius. Op tijd uit de veren, de wekker gaat om 7 uur. Een ontbijt in zo'n groot hotel als dit is altijd wel een feestje. Zoveel lekkers, niet normaal gewoon. We hebben het plan opgevat om een grote wandelroute te gaan lopen. In de ochtend zou het droog blijven maar we nemen toch de parapluutjes mee. De beste beslissing ooit, want later hebben we ze echt heel hard nodig. Eerst een stuk langs de Neris rivier, dan de eerste kerk van de dag, een Orthodoxe kerk. Er was een dienst aan de gang. De priester staat dan achter het altaar in een kleine ruimte met zijn rug naar 't publiek te bidden. Het publiek bestond in totaal uit maar liefst 2 personen, zonder ons. Dus echt een publiekstrekker was dit niet. Wel was er een sopraan heel mooi aan 't zingen. Heel zuiver, heel puur vanaf 'n balkon. Bijzonder. Al lopende komen we langs oude lage houten huisjes, type Pippi Langkous. Mooi gekleurd, met luikje, houtsnijrandjes en bloeiende vergeet mij nietjes in de tuintjes. Heel dorps. Vervolgens een heel stuk door een prachtig groen bos. Veel ontluikend fris groen, en rondscharrelende vogeltjes. Wel jammer dat 't steeds harder begint te regenen. Hmmmm das niet fijn! Bij een boscafeetje "Picnic Bistro" drogen we wat op.

Terug naar het historische centrum van Vilnius. Bij 't gemeentehuis zien we een bruidspaar. De trouwjurk is echt veel te bloot, maar ja smaken verschillen.
Bij restaurant "Katpedele" serveren ze typisch Litouws eten. Heel gezellige hippe inrichting met berkenstammetjes, net alsof je midden in een bos zit. We bestellen koffie met gebak. Heerlijk!
Na nog wat kerken gepasseerd te zijn komen we bij de Orthodoxe kerk van de Holy Spirit. Nou, echt wel de moeite waard met zijn groene altaar. Zeer ongewone kleur, en overal mooie orthodoxe versieringen.
Een stukje verderop ligt de Gate of Dawn, de poort van de dageraad. Boven de poort is een soort Mariakapel, met een hele grote goudkleurige Maria icoon. Er komen hier veel lokale mensen bidden. Ook bezoeken we een leuke markt

Een beetje vroeg op de avond zoeken we een eettentje. Niet gepland komen we via een zij ingang ineens een Japans restaurant (Gan Bei) in. Ze hebben veel meer dan alleen sushi. We nemen garnalen sweet and sour, en crispy chicken met honing en sesam. Echt super, super lekker. Alles gaat helemaal op, we hebben ook niet echt geluncht.

Mooi op tijd zijn we voor het spektakelstuk van de dag. We hebben namelijk kaartjes voor de Opera Don Carlos, van Giuseppe Verdi.
Een opera van 5 aktes. Het is uitverkocht vanavond, er is ook veel jeugd. Die zie ik bij ons nog niet gebeuren. Alle mensen zijn zonder uitzondering prachtig gekleed, deftig en op hun allerbest. Echt voor een avondje uit. Wij hebben ook ons best gedaan hoor. Heel de dag al lopen we in onze opera-stapavond kleren. Wel super elegant met de bergschoenen er onder. Hippe combi heeft hier verder niemand!
De mensen hier nemen een drankje en een soort luxe toetje in een glas. Bv koffie of cognac met zo'n dessertje in het theater Cafe. Bijzondere gewoonte. We kijken onze ogen uit. De opera begint om 18.30 en duurt 3 uur. Boven het toneel komt de vertaling van wat er gezongen wordt, in het Litouws en gelukkig ook in 't Engels. Bij stukken waar over vrijheid werd gezongen kwam steeds de Oekraïnse vlag erbij. Heel mooi deze stille verwijzing. Het is een unieke ervaring al had ik vooraf wel enige bedenkingen over het avondje opera, haha!
Uitgeblust komen we tegen 10 uur in de avond terug in het hotel.
We hebben ruim 20 kilometer op de teller vandaag.

Zo leuk weer je beeldende verslag. Moest ook zo grijnzen om het idee dat jullie de hele dag in je ‘opera-tenue’ door het bos, dorp (en regen!) hebben gebanjerd op die bergschoenen. Die foto van jullie in de opera met die dames op de achtergrond. Zie die blikken. Hilarisch! You rock ladys!