Ramadan, jammer dan

Jordanië, Aqaba Sub-District

Donderdag 23 maart, Dana Biosphete reserve.
Deze ochtend zou "de verrassing" zijn voor Michel zijn 60e verjaardag op 13 april aanstaande. Een kroonjaar, dus daar hoort zeker iets speciaals bij. Dus stiekem had Lianne een tripje met een hete luchtballon geboekt, en dit gisterenavond bij de sunset verteld, want we moesten al om 6 uur in de ochtend klaarstaan.
Maar helaas.... de verrassing kan niet doorgaan. Eid -die alles geboekt had -kwam gisteren avond laat met het bericht dat "Balloons over Rum" heeft geannuleerd in verband met de weersomstandigheden. Iets met te veel wind, en daarom niet veilig om de lucht in te gaan. Superjammer natuurlijk! Want de Wadi Rum zou wel de perfecte locatie zijn geweest voor zo'n bijzondere activiteit.
Voordeel is wel dat we nu iets langer kunnen "uitslapen", wel tot een uurtje of half acht.

Vandaag begint bovendien de Ramadan.
Jammer dan, want het is wel een extra handicap om tijdens Ramadan te reizen. Lastiger met de lunch, of om ergens onderweg een bakkie koffie te doen. We hebben ons niet gerealiseerd met het boeken van de tickets, dat de ramadan erin zou vallen. Er is wel gewoon ontbijt voor de gasten, al doen ze zelf nu niet mee uiteraard. Eid komt zich nog een aantal keren verontschuldigen voor het niet doorgaan van de ballonvaart. Alsof hij er iets aan kan doen dat het afgelast is. Hij komt zelfs nog met een kadootje voor Michel, een kleurrijk gevlochten armbandje. Wat een lieve man, die Eid.
Zayd brengt ons terug naar Rum Village, het dorp waar onze auto staat.
We hebben genoten van de woestijn, zeker weten.
Maar nu is het tijd om nieuwe dingen in Jordanië te gaan zien.
Waar iedereen verder reist richting Aqaba aan de Rode zee, rijden wij weer richting Amman.
We rijden naar het dorpje Dana in het Dana Biosphere reserve. We hebben hier een nachtje in het Dana guesthouse geboekt via Wild Jordan.
Het guesthouse ligt prachtig, hangend op een klif.
We nemen een deluxe kamer met een badkamer (met glaswand) van waar je de diepe kloof in kijkt als je aan het douchen bent. Geweldig dit!
En zowieso heel fijn om al dat woestijnzand eens goed af te kunnen spoelen.

We lunchen in het Dana Tower. Gelukkig is er dus wel iets open tijdens de ramadan.
De keuze is nihil, er is slechts 1 gerecht om uit te kiezen. Gehaktballetjes met groente in een tomaten saus. Rijst, salade en brood met hummus.
Het smaakt zeer matig, en het is erg duur voor wat het is.
We lopen nog een stukje tot aan het pad wat de klif induikt. En we praten met een jong stel uit Kleef, ze studeerden in Nijmegen en spreken bijna perfect Nederlands.

En de rest van de middag doen we het lekker rustig aan. Wat lummelen, uitrusten en lezen, en bovenal genieten van deze bijzondere plek op de rand van de klif. Want een gave plek dat is het zeker!

Jammer dat het niet door kon gaan voor jullie maar het ziet er toch weer allemaal mooi uit

Vivian 2023-03-23 18:18:11

Wat een enorme pech. Wel een hele leuke verrassing. Jammer dat je niet wist dat Ramadan in jullie vakantie viel. Hopelijk hebben jullie er niet te veel last van. Ik zit op Schiphol op de trein naar huis te wachten. Leuke reis gehad met een leuk gezelschap

Marjo 2023-03-23 18:45:09

Ook Dana is heel mooi! Wij hebben daar ook prachtige wandeling gemaakt met een gids. Genieten!